Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Vilket batteri till en T6:a med mycket korta körsträckor utan bränslevärmare

BOSCH S5 010 bly/syra 85Ah 800CCA
2
12%
TUDOR TL752 EFB 75Ah 730CCA
Inga röster
0%
Biltema AGM samt nytt batterilock från Volvo som klarar 190mm batterier
14
82%
Annat (skriv en kommentar)
1
6%
av Malmstroem
Men ovanstående körprofil är det bara en tidsfråga innan batteriet blir urladdat. Det tar längre tid med ett stort AGM-batteri -- men det kommer också att bli urladdat.

Lösngingen är en batteriladdare. Med ett större batteri så kan du underhållsladda något mer sällan, så är batteriet 20% större så tar det 20% längre tid innan det blir urladdat till samma nivå. Med andra ord kan du med ett jättebatteri ladda var tredje vecka, och med ett vanligt batteri varannan vecka (i den storleksordningen).
Användarvisningsbild
av Fisch
Jodå, jag underhållsladdar lite då och då med min ctek mxs 10. Mitt syfte var egentligen att investera i ett så stort batteri som möjligt, med locket och biltemas AGM batteri blir ju chanserna större att ha kräm kvar i batteriet om jag slarvat med underhållsladdningen. Samtidigt kostar den setupen lika mycket som ett märkesbatteri (med lägre Ah), så det är väl en no-brainer.
av andersuw
Jag har vanligen korta körsträckor vintertid samtidigt som jag använder bränslevärmare. Eftersom jag bor i lägenhet och inte har elstolpe vid parkeringsplatsen har jag inga möjligheter till regelbunden underhållsladdning på ett någotsånär bekvämt sätt. Mitt försök till lösning har varit detsamma som ditt: Stort AGM-batteri.

Satte i ett sådant i min V70 -02 hösten 2008, strax efter att jag köpt bilen med ett vid det laget ganska tröttkört originalbatteri som suttit där sedan bilen var ny. Det bästa jag kunde hitta vid den tidpunkten var ett Varta Ultra Dynamic AGM 95 Ah, numera ersatt av ett Biltema AGM 95 Ah. Det förstnämnda batteriet höll i sju år trots att jag aldrig underhållsladdade. Så visst går det att få det hela att funka utan underhållsladdning även när omständigheterna är lite krävande.

Men en förutsättning tror jag ändå är att man inte låter värmaren gå längre tid sammanlagt i parkerat tillstånd än den sammanlagda körtiden. Vid temperaturer runt nollan låter jag sällan värmaren gå längre än ca en kvart före start. Det räcker för att både motor och kupé skall vara åtminstone ljumma och isen på rutorna borta eller så mjuk att man kan svepa bort resterna i ett huj.
Användarvisningsbild
av MartinS
I min XC60 T6 får jag bara i 175mm höga och 317mm långa batterier. Det är annorlunda på Dieselbilarna vad jag förstått, både avseende höjd och längd. Jag tycker det bör gälla även XC70 då röret från luftburken går en helt annorlunda väg på T6 kontra D5.

Jag bytte till ett 80Ah Moll batteri förra veckan. Efter nästan 10 år kändes det som att det var dags även om jag inte upplevt några jättetydliga problem ännu.

Random D5 från nätet:

Bild

Min T6:

Bild

/Martin
av andersuw
Finns lite olika varianter även på dieselsidan verkar det som. I min V70 D4 -15 VEA FWD aut får jag i likhet med dig bara in ett batteri som är ca 31 cm långt. Ett batteri på 35 cm funkar tyvärr inte. Förstår inte riktigt varför Volvo skapat denna djungel av batterilådor och tillhörande lock som funkar eller inte funkar med batterier av si eller så höjd. Borde väl räckt med en låda och ett lock, båda så stora att de rymmer ett normalhögt batteri som är 35 cm långt.
av ChristerN
Man kan också notera att AGM har bättre laddmottaglighet så om man bara kör korta sträckor så hinner ett AGM bli bättre laddat än motsvarande bly/syra.
Användarvisningsbild
av Its1more
ChristerN skrev:Man kan också notera att AGM har bättre laddmottaglighet så om man bara kör korta sträckor så hinner ett AGM bli bättre laddat än motsvarande bly/syra.
Det är precis så jag har tänkt.
Användarvisningsbild
av MartinS
Skall inte ett AGM batteri laddas med högre spänning? Om bilen inte är konstruerad för AGM, är det ändå att föredra?
av andersuw
Så vitt jag vet kan man, men behöver inte, ladda ett AGM-batteri med lite (vi pratar ett par decimaler) högre spänning. Jag tror inte Volvo kör med annan laddspänning i bilar som originalutrustas med AGM. I så fall borde man varna folk för att sätta dit något annat och det har jag inte sett att man gör. Och ja, AGM är ett plus även om bilen inte är designad för att ha ett sådant batteri.
av Rådlös
När Optima-batterier kom i mitten på 90-talet så fick jag uppfattningen att dom var i täten med geleteknik i batterier. Dom hade ju en annan finess med rullade blyplattor också och det skulle innebära större yta på blyplattorna.
Men i dag ser man knappast till något av dom. Jag har i och för sig inte letat, men på t.ex det här forumet talas det varje dag om Biltema AGM. Aldrig Optima. Har Optima blivit omkörda av klassiska "fyrkantiga" batterier?

I ett reklamblad från 90-talet såg jag en "fördel" med Optima som fick mig att småle. Man sa att Amerikanska polisbilar hade Optimabatterier. Och man motiverade det med att dom var skottsäkra. I vapenlandet USA skjuts det otroligt mycket och ofta och en bild till texten visade ett Optimabatteri som hade blivit träffat av ett skott. Höljet hade spruckit och en stor bit hade ramlat bort, men batteriet fungerade ändå för att det inte var en flytande elektrolyt.

I vårat land har skjutningar ökat lavinartat, men det är en annan historia, om man säger så. Reklamen från USA är omkring 25 år gammal. Då var skottlossning nästan unikt i vårt land.
D4 VEA dricker olja

Nya turbon kommer imorgon. Blir att lyfta ur motor[…]

Hej hjälper en kompis med en c30 . Han skicka[…]

Hej! Har en B230 motor på ett stativ som int[…]

Räkna med att inom några veckor lä[…]