Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

StefanN skrev:Det är visserligen halogen i helljuset men du har läst på fel.
"Lossa lampan genom att trycka hållaren neråt."
Inser det nu. Jag hade med bara lite otur kunnat vridit sönder alltihop. Dessutom när jag har erfarenhet av att de där pinnarna är jäkligt tröga att vrida, vid lampbyte på V70N.

Ja, nu har har jag stängt igen skruvandet för idag, men, än en gång, mången tack, för alla råd o dåd. :D

Mvh
Update:
I helvete heller att det går! Blir att åka till Volvo imorgon.
:twisted:

Mvh
Har du verkligen tagit bort lyktan från bilen? Blir i vart fall mycket lättare då
Micce1980 skrev:Har du verkligen tagit bort lyktan från bilen? Blir i vart fall mycket lättare då
Jag förstår att du ställer frågan.
Jajamen, lyktan är borttagen och kontakt-anslutningen är lossad så jag sitter med lyktan i knät i en varm mek-hall med mek-polare, kaffe, kanelbulle gott om tid och tålamod. Bästa förutsättningarna, liksom.

Men icke, jag får inte bort helljus-lampan. Jag kan lätt dra loss el-anslutningen/"svarta pinnen" på helljuslampan och jag ser hellljus-lampan med kontakter, klart och tydligt.

Min tanke är, då bilen är relativt nyköpt för mig och detta är det första jag gör på den, om en H7-lampa kunnat monterats snett så den nypt i infästet? Kanske inte hårt men tillräckligt hårt för att vara problem när man inte kommer åt att "grejja<2 runt om för att lossa? Bara en tanke...

Men bilen besiktades dagen innan jag köpte den och utan anmärkning på ljuset och hel-ljusbilden ser ju normal ut.

Foton. Nu är dom vridna av uppladdningsprogrammet:
Bild

Bild
StefanN skrev:Peta lite på den låsningen samtidigt som du vickar så lossnar det utan problem.
Missade ditt inlägg. Vilken låsning menar du o hur ska jag peta?
Det metallblecket som fjädrar.
Övriga som håller lampan är fixerade.

Peta lite på dom med en liten mejsel så tror jag du listar ut vilken det är.
Daniel73 skrev:Det metallblecket som fjädrar.
Övriga som håller lampan är fixerade.

Peta lite på dom med en liten mejsel så tror jag du listar ut vilken det är.
Då förstår jag inte annat än att det är det översta blecket som ska fjädra undan när jag trycker nedåt och jag törs bara inte ta i mer för att få det att fjädra loss.

Så tyvärr så viker jag ner mig på detta jobb tills vidare. Jag ska hänga på låset imorrn kl 7 och hoppas någon certifierad lampbytare på Volvo har tid att visa mig hur enkelt det är. :)
Ja, då var jag iväg och gick kursen hos Återförsäljaren. :D

Det är inte alltid helt enkelt att få loss lampan om man följer instruktionsboken men om man tar hjälp av en lång och smal skruvmejsel, så får man lampan att lossa ganska lätt. Precis som "Daniel73" hintade om.

Det är nog ändå inget arbete jag gör vid bensinmacken och som meken sa; "- det är ändå bra mycket bättre nu, att kunna lossa hela lyktan från bilen. Bättre än Volvos tidigare lösningar"

Hittade felet lite längre in just innan kabla[…]

Hej, min volvo s60 t5 från 2002 med DSTC har[…]

Lyfta bilen

Går det på Volvo XC60 att använda[…]

Styrservo V70 2010

Bilen har varit trögstyrd på låga[…]