Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av andersuw
Ja jag vet att även D4 AWD med den gamla femman fick 181 hk samtidigt som den framhjulsdrivna D4 fick VEA-motor med lika många hästar. Det såg förstås inte bra ut att låta den "finare" och dyrare AWD-varianten ha lägre effekt samtidigt som Volvo inte ville lägga pengar på att få VEA-motorn att funka ihop med den gamla AWD-mekanismen. Jag tror precis som du att det är samma hårdvara i 181 hk AWD som i den variant med 163 hk man sålde tidigare under MY -14 och att man lätt kunde ge den några hästar till bara med hjälp av mjukvara.
av andersuw
Lättare sagt än gjort. I det årsmodellintervall TS är intresserad av (2013-15) finns nämlingen ingen D3 med VEA-motor. Det kom först MY -16. Och bortsett från det lite lägre inköpspris man kan räkna med på D3 jämfört med D4 tycker jag det finns få skäl att föredra D3:an: sämre moment och effekt, bara sexstegad automat och bara marginellt lägre bränsleförbrukning.

Att du sett färre rapporter om ryckig gång på D3:an kan också mycket väl bero på det enkla faktum att det finns väsentligt färre D3 igång, i alla fall i en V70. Dels kom D3 VEA som sagt en bra bit senare, dels gissar jag att den sålde sämre än D4 när den väl dök upp.

Sedan är jag också rätt säker på att man får en rätt skev bild av ryckighetsproblematikens omfattning när man läser detta forum. Det är vanligen så att det är de som har ett problem som skriver om det, inte de som inte har det. Jag skulle tro att det stora flertalet ägare till D4 med VEA i likhet med mig inte har några problem med ryckig gång.
av intruder1400
Ja dålig koll på just D3an ! Kompisens D3a hade nya panel men den kom ju i slutet !
Jag vart imponerad vad billigt den gick , Är det gamla femman i så måste de vara ett klokt köp

Hittade felet lite längre in just innan kabla[…]

Hej, min volvo s60 t5 från 2002 med DSTC har[…]

Lyfta bilen

Går det på Volvo XC60 att använda[…]

Styrservo V70 2010

Bilen har varit trögstyrd på låga[…]