Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jepp jag har haft så på flera bilar. Ofta är det för lite fett i knutarna som gör att det går tungt vid stora rattutslag..

Gör såhär. Behövs bara på yttre knuten vid hjulet.

Köp nya klammer. Bara den stora som behöver lossas.

Ta bort klamer och rengör noga vid bälgen

Skjut bälgen bakåt på axeln. Fyll på med massor med ny fett. Det gamla fettet kan vara kvar.

Dra tillbaka bälgen o var noga så den hamnar rätt.

Montera med det nya klammer nyp åt med lämplig tång.

Gör samma på andra sidan. Sen håller det i evigheter... nästan
Tompan60 skrev:Jepp jag har haft så på flera bilar. Ofta är det för lite fett i knutarna som gör att det går tungt vid stora rattutslag..

Gör såhär. Behövs bara på yttre knuten vid hjulet.

Köp nya klammer. Bara den stora som behöver lossas.

Ta bort klamer och rengör noga vid bälgen

Skjut bälgen bakåt på axeln. Fyll på med massor med ny fett. Det gamla fettet kan vara kvar.

Dra tillbaka bälgen o var noga så den hamnar rätt.

Montera med det nya klammer nyp åt med lämplig tång.

Gör samma på andra sidan. Sen håller det i evigheter... nästan

Tack för infon. Ska göra som du föreslår i samband med skifte till vinterhjul om några veckor.
tänk på att köpa rätt fett. tex detta på Biltema (Drivknutsfett Artikel: 36191) eller annat fett som tål hög belastning. Vanligt kulagerfett är för löst och fel val till detta. . skriv gärna och berätta hur glad du blev då din bil blev så fin och smidig sen... :wink: :lol: Ha de gott
Tompan60 skrev:tänk på att köpa rätt fett. tex detta på Biltema (Drivknutsfett Artikel: 36191) eller annat fett som tål hög belastning. Vanligt kulagerfett är för löst och fel val till detta. . skriv gärna och berätta hur glad du blev då din bil blev så fin och smidig sen... :wink: :lol: Ha de gott
Javisst, jag återkommer så fort jag åtgärdat drivknuten dvs i samband med hjulskifte till vinterhjul om någon vecka eller två.

Hittade felet lite längre in just innan kabla[…]

Hej, min volvo s60 t5 från 2002 med DSTC har[…]

Lyfta bilen

Går det på Volvo XC60 att använda[…]

Styrservo V70 2010

Bilen har varit trögstyrd på låga[…]