Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

apersson850 skrev:Jag provade på min bil. Låste med knappen på dörrhandtaget, traskade en bit, tryckte på knappen i på fjärren. Grönt ljus direkt. Inget blinkande, för bilen var inte inom räckhåll.
Intressant. Började du även med att låsa upp med nyckeln så att en upplåsning var den sista indata du gett nyckeln?
apersson850 skrev:Ja du, komma ihåg sånt... Jag tror inte det. Jag kan prova det specifikt igen.
Det skulle jag uppskatta.

För mig är det alltså så att nyckeln bara registrerar den senaste öppningen/stängningen med just nyckelns knappar. När jag efter det öppnar/stänger med keyless verkar det inte skickas någon statusuppdatering till nyckeln.

Enklaste testet: Öppna med nyckel, lås med handtag - kontrollera nyckelstatus utom räckhåll för bilen. Min nyckel visar öppet/gult i det scenariot.
drbrain skrev:Testade på min precis..

Öppnade med nyckeln och låste på dörren och givetvis visar nyckeln rätt, dvs att bilen är låst..
Tack för hjälpen. Och du gjorde inte den 7 sek-synken emellan låsning och när du kollade nyckeln?
Daviddd skrev:
drbrain skrev:Testade på min precis..

Öppnade med nyckeln och låste på dörren och givetvis visar nyckeln rätt, dvs att bilen är låst..
Tack för hjälpen. Och du gjorde inte den 7 sek-synken emellan låsning och när du kollade nyckeln?
Nope.. Den lös grönt/låst direkt när jag tryckte på infoknappen.
Nu har jag gjort ett experiment.
  1. Låser upp bilen med fjärr A.
  2. Trycker på info på fjärr B. När blinkandet är klart visar den att bilen är olåst. Helt rätt.
  3. Går ut med fjärr A och låser bilen genom att trycka på knappen på dörrhandtaget. Fjärr B är inte med.
  4. Hämtar både fjärr A och fjärr B och promenerar utom räckhåll.
  5. Trycker på info på fjärr A. Den visar omedelbart att bilen är låst, vilket är rätt. Den fjärren var ju med när bilen låstes.
  6. Trycker på info på fjärr B. Den visar att bilen är olåst, vilket är fel. Men det stämmer med den senaste information som den nyckeln har, så det är som det ska.
Slutsats: Bilen som det frågas om här bär sig inte åt som min bil.
Ja, vad skall jag säga... Efter era rigorösa tester tänkte jag att något måste vara fel med på min bil/nyckel och gick it för att testa ett fjärde och sista tillfälle bara för att bekräfta. Ny kom jag precis in efter att ha testat 4 ggr på rad - och nu funkar det som förväntat och som det gjorde för er.

Känns inte riktigt som jag kan lita på ljusindikatorn, jag är 100 % säker på att det inte fungerade tidigare. Tiden får utvisa om det var något tillfälligt.

Stort tack för att ni testade på era fordon!

Hittade felet lite längre in just innan kabla[…]

Hej, min volvo s60 t5 från 2002 med DSTC har[…]

Lyfta bilen

Går det på Volvo XC60 att använda[…]

Styrservo V70 2010

Bilen har varit trögstyrd på låga[…]