Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag ska försöka se hur värmardragningen ser ut på min V70 2,5FT (bör vara lika som på ts S80) ikväll, då jag ska lyfta upp bilen efter att jag med framvagnen dammade på en uppstickande sten igår kväll, alldeles för hårt. :cry:
Nu har jag kollat på min v70 FT men TYVÄRR kan jag inte svara med 100% säkerhet:

Motorvärmarkabeln försvinner in bakom motorn, på motorns vänstra sida och sen förmår jag inte se vart den går vidare och jag hade inte verktyg med mig att lossa skyddet under motorn. Men då den går mot baksidan av motorn antog jag att det sitter en kontaktvärmare eller slangvärmare.

När jag sedan kollar på Volvos monteringsanvisning för montage av kupévärmare-uttag så skall man dela kontakten nere vid något som på min förra Volvo var exakta placeringen för slangvärmaren.

Så, jag VET inte, men om Volvos monteringsanvisningar stämmer, bedömer jag att det sitter slangvärmare på FT.

Varför jag inte är 100% beror på denna länk: https://www.media.volvocars.com/se/sv-s ... 124/photos Kolla bilden i rad två, längst till vänster, där är en S80 2,5FT och nog ser det ut att vara en kontaktvärmare på den bilden?

Jag kanske bara förvirrar i tråden. Ber om ursäkt i sådana fall.

Mvh
Där skall väl sitta en slangvärmare precis till vänster om oljekylaren.
Du bör kunna se den om du lossar på hasplåten/plasten under motorn.
Monza: Du har rätt! Din bild visar en kontaktvärmare som man fäster mot motorblocket. Jag googlade efter en bild på en sådan värmare, så kan den se ut:

http://www.reservdelarna.se/motorvarmar ... 428835897/

Detta är dock en Defa och "Volvo original" är nog tillverkade av Calix (?) Defas kontaktvärmare kanske (?) var till en 850 (?) Alltså en äldre generation. Men den liknar ju bilden i länken.
Hursomhelst, jag kollade också Calix sida. Där är det en slangvärmare till 2,5 F-motorerna. Så det kanske finns en tidsgräns i detta fallet? Före 20XX, kontaktvärmare. Efter 20XX, slangvärmare.

Hittade felet lite längre in just innan kabla[…]

Hej, min volvo s60 t5 från 2002 med DSTC har[…]

Lyfta bilen

Går det på Volvo XC60 att använda[…]

Styrservo V70 2010

Bilen har varit trögstyrd på låga[…]