Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Rådlös
"Anledningen är ju att man är orolig att E85 ska spädas ut med motoroljan."

Verkligheten är tvärtom. Etanol och motorolja blandar sig inte så bra. Nästan "inte alls". Det läcker ju alltid förbi bränsle vid kolvarna och ner i oljan. Så är det på alla motorer oavsett vilket bränsle man kör på. Etanolen hamnar i oljan och flyter omkring där som små "öar" eller bubblor. När motorn är igång får man nog tänka sig att det blir ordentligt omrört så öarna eller bubblorna följer nog med runt i oljan.
Man kan själv motverka en hel del av detta genom att undvika kallstarter och småkörningar så långt det går. Nu är det inte alla E85-bilägare som kan göra så, men det är det ideala läget. Men man har en enklare möjlighet till. Det är att göra en riktigt längre körtur på någon eller några timmar i veckan så att motorn och oljan blir ordentligt genomvarm. Då dunstar etanolen bort och förbränns genom avgasåtervinningen (EGR?)
Detta är ett av skälen till varför det är så täta oljebyten. Det finns ett till: Etanol är ett bra lösningsmedel. Det löser upp mycket av dom sot och koksavlagringar som bildas framförallt av petroleumprodukter. Därför är det mera "föroreningar" i oljan och tätare oljebyte är av godo.
Användarvisningsbild
av frasse4
Ok, ja etanolen är väl mer likt vatten än olja.
av ateam1234
ok
tack för alla svaren
min är en -13 som har i dagsläget har gått 13500mil
jag ska in på en som dom kallade det "stor" service nästa vecka
måste man serva en gång om året?
jag kör mellan 5-800 mil/år
av Rådlös
"Måste man serva en gång om året?"
Det beror på hur långt du kör. Filter och oljebyte skall alltså ske var 1500 mil. Nu är det så här att det är dålig ekonomi att snåla på oljebytena, motorn slits mera med gammal olja. Dom flesta bilister i Sverige kör i genomsnitt 1250 mil om året. Så säger dom i alla fall till försäkringsbolagen när dom skall teckna försäkring. Inom den körsträckan ligger ju ditt oljebyte och det är alltså förkastligt att köra två vintrar i rad på samma olja. Så följ dom anvisningar som du får upp i displayen. I min bil, en V70 2.0F står det "Beställ tid för service" och så är det en stiliserad bild på en skiftnyckel. Den texten kan upplevas som lite "ettrig" för den är inställd på när servicen gjordes senaste gången och den säger till ett par månader i förväg innan du har överskridit mätarställningen. Det "lyser" inte hela tiden men det växlar till och från när du kör.
Jag vet att många kör mycket mer med sina bilar, men dom här 1250 milen är genomsnittet i Sverige.

Och som vi har sagt här, Det som man vill kalla "liten service" innebär bara filter och oljebyte. Naturligtvis kan du be verkstaden kolla något annat som du undrar över och om det är en verkstad med ett serviceinriktat självförtroende så säger dom ju till om dom ser något som bör påpekas. T.ex "Vid nästa service är det dags att byta bromsskivor och belägg!" Men det är ju bara av ren välvilja om sina kunder och att hålla en "kamratlig kontakt" som dom gör så.

Se det så här: Olje- och filterbyte var 1500 mil och Stor service var 3000 mil. I stora servicen ingår olje- och filterbytet tillsammans med en rad andra kontrollpunkter. Och om man kan passa in olje- och filterbytena nu på hösten så vet man ju att man har en fräsch olja inför vintern. Det är då påfrestningen är som störst!
Användarvisningsbild
av Derank
ateam1234 skrev:ok
tack för alla svaren
min är en -13 som har i dagsläget har gått 13500mil
jag ska in på en som dom kallade det "stor" service nästa vecka
måste man serva en gång om året?
jag kör mellan 5-800 mil/år
Ja, en gång per år ska du serva din T4F oavsett om du så kör 3mil.

Har du bytt till en "annan" stol så[…]

Jag tror 900 är att betrakta som billigt f&ou[…]

Hittade felet lite längre in just innan kabla[…]

Hej, min volvo s60 t5 från 2002 med DSTC har[…]