Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av daekol
Hur ser det ut med lagret till ac-kompressorn? Gjorde Volvo någonting åt detta under åren eller lät dom det bara vara? För känns inte som att ett lager skall skära vid 20 000mil utan att det har upptäckts på någon service att något är fel.
daekol skrev:Hur ser det ut med lagret till ac-kompressorn? Gjorde Volvo någonting åt detta under åren eller lät dom det bara vara? För känns inte som att ett lager skall skära vid 20 000mil utan att det har upptäckts på någon service att något är fel.
Jag har aldrig hört att dom har bytt lager i förebyggande Syfte,de går som inte å känna på lagret i kopplingen på nå lätt sätt tyvär.Man måste släppa multiremmen.Kränga av den korta remmen eller kapa den, har ingen spännare .Sen kan man känna på ett vettigt sätt.De är svårt å höra på en diesel skulle jag tro.Jag hörde absolut ingeting eller märkte fören de vart varmt i bilen.
//Andreas
av daekol
Andreas123 skrev:
daekol skrev:Hur ser det ut med lagret till ac-kompressorn? Gjorde Volvo någonting åt detta under åren eller lät dom det bara vara? För känns inte som att ett lager skall skära vid 20 000mil utan att det har upptäckts på någon service att något är fel.
Jag har aldrig hört att dom har bytt lager i förebyggande Syfte,de går som inte å känna på lagret i kopplingen på nå lätt sätt tyvär.Man måste släppa multiremmen.Kränga av den korta remmen eller kapa den, har ingen spännare .Sen kan man känna på ett vettigt sätt.De är svårt å höra på en diesel skulle jag tro.Jag hörde absolut ingeting eller märkte fören de vart varmt i bilen.
//Andreas
Så bara för att lagret skär så innebär inte det nödvändigtvis remtrassel med kamremsras som följd? Tänkte eftersom att du hann märka att det blev varmt i bilen. :lol:
av Matzz
daekol , min ac-kompressor skar ihop nyss vid18000 mil , D5 2008 , det började ryka under huven och remmen gick av , inget annat hände , så det blir inte alltid problem med kamrems haveri.
Matzz skrev:daekol , min ac-kompressor skar ihop nyss vid18000 mil , D5 2008 , det började ryka under huven och remmen gick av , inget annat hände , så det blir inte alltid problem med kamrems haveri.
Nä de blir absolut inte.Min rem gick bara av. de gick ju å köra med den
.Hadde jag vetat att de är vanligt just på 08 modellerna hadde jag bytt lagret i förebyggande syfte.Nu fick jag byta kompressorn lagret hadde rotera runt på tappen å slitit ner den.De var lite trist å dyrt.
///Andreas

Får du ngn form av selektgaranti el liknande[…]

Går man in på https://accessories.volv[…]

Dörrlås under vintern.

Hej har en v60 2019 t5 som rullat 9000 mil och int[…]

Har du bytt till en "annan" stol så[…]