Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av andersuw
För undvikande av missförstånd:

1. Vad Derank ursprungligen sade i det inlägg jag svarade på ovan var att den diesel som såldes i Sverige i praktiken var densamma oavsett var man köper den samt att det bara finns ett par tre raffinaderier i hela EU. Som framgår av tidsstämplarna har Derank ändrat sitt inlägg efter att jag kommenterat det. Just nu (tidsstämplat 19 augusti 14:05) säger han bara "Suck" istället för vad han ursprungligen hade att förtälja.

2. Moderatorerna har bett oss undvika att citera när vi svarar på omedelbart föregående inlägg om det inte finns särskilda skäl för motsatsen (t.ex. att man bara vill kommentera en specifik del av inlägget). Av det skälet avstod jag från att citera det inlägg från Deranks sida som jag kommenterade ovan. Det är lite trist att behöva konstatera att somliga inte har tillräcklig respekt för spelreglerna för att stå för vad de sagt utan att det citerats i andras inlägg.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Andreasj skrev: Har provkört liknade modell och år men upplever inget sådan ljud.
Börja med att provköra samma modell och årsmodell.
av Andreasj
VolvoB20 skrev:
Andreasj skrev: Har provkört liknade modell och år men upplever inget sådan ljud.
Börja med att provköra samma modell och årsmodell.
Sorry. Ska inte vara liknande. Menade samma modell och år.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Ok, ja då är det ju konstigt att din låter så mycket annorlunda och hårdare.
av Andreasj
intruder1400 skrev:Spridare som inte håller tät ?
Läckande spridare kan ge knackljud
Jag är inne på samma spår. Har bokat tid på en verkstad så får vi se.
av TNilsson
Hej
Min XC60 låter likadant, låter högt när motorn varvas upp lite men utan belastning så varje gång man kör i väg på 1-2:an så liter det i nån sekund.
Återkoppla gärna efter verkstadsbesöket.

Antar att v70 D4 också är en 2L 5:a?
av andersuw
Vad en V70 D4 -14 egentligen har för motor är ungefär så oklart som det någonsin kan bli. Det finns inte mindre än fyra olika D4-varianter i den årsmodellen.

Tidig D4 FWD har en 2,0-liters femma på 163 hk
Tidig D4 AWD har en 2,4-liters femma på 163 hk
Sen D4 FWD har en 2,0-liters fyra (VEA) på 181 hk
Sen D4 AWD har en 2,4-liters femma på 181 hk

Vet inte vilken av dem TS har.
Användarvisningsbild
av Derank
det är fortfarande 4 dieslar som alla knackar mer el mindre.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8
Koppling föll i golvet

Detta hände mig april 2023 med min 2017 Volvo[…]

Bensinpriser v2

Nu när den amerikanska kedjan Costco öpp[…]

Bifogar bild från instruktionsboken.

Oljeläckage V70n 2001 2,4t