Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

ACn går väl mer eller mindre hela tiden vare sig det behöver kylas eller ej. ACn går ju t.o.m när kupen igentligen behöver värmas upp.

Detta för att torka/avfukta luften som kommer in i kupen.

Bra ibland, men om man kör långt och länge brukar ju folk men kontaktlinser säga att det är så torr luft i bilen att de får riva ut linserna efter en längre resa.
VolvoB20 skrev:ACn går väl mer eller mindre hela tiden vare sig det behöver kylas eller ej. ACn går ju t.o.m när kupen igentligen behöver värmas upp.

Precis.
Alla verkar dock inte hålla med oss. :)

/micke
Det jag menar är att kompressorn nuförtiden (i Volvos fall från när ECC infördes) inte konstant kyler luften till två plusgrader, och sen värmer därifrån. Visst går den av och till, för att hålla ett trivsamt klimat i bilen (åtminstone om man inte har kontaktlinser, då), men inte med lika lång inkopplingstid som det var förr.
Dessutom brukar kompressorer som inte körs ha en tendens att få problem med uttorkade packningar och liknande, så när man väl startar sen, då ökar risken för haverier. Då åker man raskt på det man tidigare snålat in flera gånger om, så snåljåpar ska nog rekommenderas att låta kompressorn vara aktiverad hela tiden. Annars kan det bli det som kallas "dumsnålt".

Recirkulation startas av bilen när den tycker det behövs. Det är exempelvis strax efter start, om det då är mycket varmt i bilen. Då är det ofta varmt ute också, så istället för att jobba på att få ner temperaturen i bilen genom att hela tiden kyla varm inkommande luft, kyler man samma luft i bilen om och om igen. Då kan det gå fortare att komma ner i behaglig temperatur. Bilar som har luftkvalitetskontroll går också över till recirkulation när den elektroniska näsan sniffat fram att luften är tjock av avgaser.
apersson850 skrev:Det jag menar är att kompressorn nuförtiden (i Volvos fall från när ECC infördes) inte konstant kyler luften till två plusgrader, och sen värmer därifrån. Visst går den av och till, för att hålla ett trivsamt klimat i bilen (åtminstone om man inte har kontaktlinser, då), men inte med lika lång inkopplingstid som det var förr.
Dessutom brukar kompressorer som inte körs ha en tendens att få problem med uttorkade packningar och liknande, så när man väl startar sen, då ökar risken för haverier. Då åker man raskt på det man tidigare snålat in flera gånger om, så snåljåpar ska nog rekommenderas att låta kompressorn vara aktiverad hela tiden. Annars kan det bli det som kallas "dumsnålt".

Recirkulation startas av bilen när den tycker det behövs. Det är exempelvis strax efter start, om det då är mycket varmt i bilen. Då är det ofta varmt ute också, så istället för att jobba på att få ner temperaturen i bilen genom att hela tiden kyla varm inkommande luft, kyler man samma luft i bilen om och om igen. Då kan det gå fortare att komma ner i behaglig temperatur. Bilar som har luftkvalitetskontroll går också över till recirkulation när den elektroniska näsan sniffat fram att luften är tjock av avgaser.

Absolut, jag köper detta. Det är därför jag slår på AC då och då för att motionera den, men största delen av tiden får den vila.
På plan motorväg med konstanta förhållanden är det en synbar skillnad på momentan förbrukning om man slår av och på AC.
Jag minns inte siffrorna nu, men skillnaden är noterbar.

Tack för infon om återcirkulationen. Lite svårt att felsöka denna funktion, jag antar att jag inte kan se hur spjället står utifrån.

/micke
apersson850 skrev: Dessutom brukar kompressorer som inte körs ha en tendens att få problem med uttorkade packningar och liknande, så när man väl startar sen, då ökar risken för haverier.
Skumt det där, I min Supra har ju kompressorns stått stilla i 17 år :-O) :-O) :-O) , eller 9 månader i sträck varje år i över 20 år :-O) :-O) :-O) då bilen ju bara körs några sommarmånader varje sommar, annars avställd i garage.

Men ändå funkar komperssorn perfekt och ingen gas har läckt ut på 23 år. :-O)

Kompisen har en Supra av föregående modell -98, samma behandling och inga läckage pga torka efter 28 år. :-O) :-O) :-O) :-O) .

Var det mycket bättre kvalitet förr eller ?
apersson850 skrev:Gasen var farligare och oljan annorlunda till den gasen. Jag vet inte om det påverkar?
R-134a är det i den. Vad har man nuförtiden ?
Skyddskåpa till avtagbar dragkrok.

nej nej, den kommer nog inte passa V70 :oop[…]

Hej! Jag är nybörjare när det komm[…]

Dörrlås under vintern.

Hej har en v60 2019 t5 som rullat 9000 mil och int[…]

Har du bytt till en "annan" stol så[…]