Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Schmoyoho
Jag vet att det går för jag har gjort det, men det går fortare att göra med DiCE + VIDA, ifall man av någon anledning ändå ska koppla upp sig och bilen råkar vara varmkörd.
Användarvisningsbild
av apersson850
least skrev:Även jag trodde att man kan påverka automatlådans beteende genom Neutral > Drive.
Det kan man, även om han inte tycks tro det.
av MickeO
Schmoyoho skrev:I VIDA finns det en "Kontroll och justering av hårda och ryckiga växlar" specifikt för gen II av lådan, en lite mer specifik adaption för att lösa dessa problem. Innefattar att installera nyaste mjukvaran, vilken du verkar ha, men också lite finlir med att justera N-D-ingreppet. Om du fortfarande har garanti kan du ju höra om de vill ta på sig att göra det kostnadsfritt (en bekant med ny bil fick en del adaptioner och justeringar gjorda även utanför garantin, egen goodwill av verkstaden?) men annars kan du ju bara låta någon annan forummedlem med VIDA+DiCE göra det. Ganska straight-forward.
Mycket intressant info. Tack!

Du nämner "gen II av lådan". Vi pratar fortfarande om den 6-petade som fanns till D4 AWD 2014 (5:an på 2,4L) va?
Användarvisningsbild
av LeifA
Är det inte så att man gör en enklare adaption med att köra N-D versionen och en mer detaljerad via dator på Volvo.
av Schmoyoho
MickeO skrev:Du nämner "gen II av lådan". Vi pratar fortfarande om den 6-petade som fanns till D4 AWD 2014 (5:an på 2,4L) va?
Ja, det är två hårdvaruvarianter av samma låda. Vad exakt som skiljer har jag ännu inte blivit klok på, men vad jag hört lite löst är det "tajtare oljekanaler" i gen II och syntetisk olja istället för mineralolja som i gen I.
LeifA skrev:Är det inte så att man gör en enklare adaption med att köra N-D versionen och en mer detaljerad via dator på Volvo.
Adaptionen ska ske i olika temperaturområden så den blir ju mer precis från början om man gör den via datorn. Skulle gissa att resultatet dock är detsamma, men att om du gör det med datorn så har du bilen i ett inlärningsläge så du bara behöver någon enstaka godkänd växling för att lära om den medan det kan krävas 7-8 gånger om man själv sitter och växlar (min spekulation, ej fakta).
Användarvisningsbild
av LeifA
När man gör det via dator så kör man igenom alla växlar vid olika varvtal sen gör man nedväxlingar också.Bilen godkänner om man gjort rätt med olika text i infofönstret i hastighetsmätaren.Det är lättare att göra det på rullande landsväg,det är mycket körande ute på vägen och fort går det också ibland.
av Schmoyoho
Finns det Volvo-verkstäder som faktiskt har rullande landsvägar att tillgå? Och vad används de normalt för, för jag gissar man inte har dem enkom för adaptionskörningar?

Ja, om gör en komplett adaption stämmer det. Annars går det som sagt att köra en särskild programmering av bl.a N-D-ingreppet.
Användarvisningsbild
av apersson850
Hur de gör när de adapterar vet jag inte, men verkstaden här där jag bor hissar upp bilen och låter hjulen rotera fritt i luften när de letar efter dåliga hjullager. Men det fungerar kanske inte att köra utan belastning när man ska adaptera?
av ChristerN
Hade och har liknande problem med ryckig nedväxling på min bil (ÅM -12).
Har varit inne ett flertal gånger för nollställning och adaptionskörning och det funkar ett tag och sen blir det vajsing igen.
Adaptionskörningen har bestått i en ca en timmes körning på vanlig väg och mecken sa det var efter ett bestämt mönster så han måste välja väg med omsorg.
SKa testa att köra lådan varm och köra ett flertal nedväxlingar runt 35-40 och se om det blir bättre.
av mbc
ChristerN skrev:Hade och har liknande problem med ryckig nedväxling på min bil (ÅM -12).
Har varit inne ett flertal gånger för nollställning och adaptionskörning och det funkar ett tag och sen blir det vajsing igen.
Adaptionskörningen har bestått i en ca en timmes körning på vanlig väg och mecken sa det var efter ett bestämt mönster så han måste välja väg med omsorg.
SKa testa att köra lådan varm och köra ett flertal nedväxlingar runt 35-40 och se om det blir bättre.
Min var likadan, var också inne några gånger, slutade med byte av lådan, gick på maskinskadan och volvo tog självrisken på goodwill.
Känt fel enligt verkstan, internt läckage i lådan.
Elpriset

Hmmm... låter som 3000 Kinawatt.... leverer[…]

Tändpunktsgivare, kontakten används f&ou[…]

Godmorgon på er. Nu har jag febrilt letat e[…]

Inom rimliga gränser så kommer den bli […]