Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av CaptainOats
Många har alldeles för mycket lutning på stolen också. Dvs barnstolen den ska vara ganska upprätt.

Tips att köra en britax max way den är ganska smidig.
Hade också en maxi cosi den tog mer plats.

Kör du en lite nättare stol kan du ha mitten bak vilket också är den säkraste platsen.
av Jimpen89
Vi har besafe izi plus i mitten bak och en britax maxway bakom passagerarstolen. Detta ger lite mer benutrymme för personen fram men sambon väljer att sitta bakom förarstolen då det är mycket skönare. Bilen är en V70
av frodeja
Jeg har V70 II og cybex sirona bakovervendt. Veldig bra med plass foran på passasjersiden for meg på 183. Den er derimot ikke av de største stolene - så om barnet er stort av vekst holder den nok ikke helt til 4 år. Fordelen er at stolen kan snus mot døråpningen når man setter de inn.
Användarvisningsbild
av MartinS
JGE skrev:Vi vill ha barnstolen i baksätet av två anledningar, säkerhet är en av dem
Mitten bak är inte självklart bäst ur säkerhetshänseende. Mitten bak är bäst vid sidokrockar men vid en krock framifrån är passagerarsätet fram bästa platsen. Betänk då att cirka 70-80% av alla krockar är just frontkrockar.

Lite mer info i ämnet från NTF.
http://ntf.se/fragor-och-svar/barn-i-bi ... arnstolen/
av CaptainOats
MartinS skrev:
JGE skrev:Vi vill ha barnstolen i baksätet av två anledningar, säkerhet är en av dem
Mitten bak är inte självklart bäst ur säkerhetshänseende. Mitten bak är bäst vid sidokrockar men vid en krock framifrån är passagerarsätet fram bästa platsen. Betänk då att cirka 70-80% av alla krockar är just frontkrockar.

Lite mer info i ämnet från NTF.
http://ntf.se/fragor-och-svar/barn-i-bi ... arnstolen/
Beror också på vart man kör. E4 med räcken samt stad med massa rondeller så är nog mitten att föredra.

Alt i sthlm med "högerregeln"

Men ute i landet på alla vägar där är mötestrafik farlig
av Kimmen90
Köp en säker stol och montera den rätt i bilen måste vara det bästa. Att placera stolen efter hur du eventuellt kommer krocka tycker jag låter svårt.

Har en Besafe IZ plus från 2013/2014 någon gång. Placerad i mitten bak eftersom två barn till skall få plats. En fram och en till bakom passagerarsätet. Fungerar bra, den av oss som inte kör sitter bra bakom föraren.
Användarvisningsbild
av Jallemet
Bökigt är en underdrift, använder 2st mobi xp och sätter jag i dom efter beskrivningen och konstens alla regler är varken vår V70N eller V50 körbar.

Sätter jag fast dom så det finns utrymme i förar och passagerplats, ja då faller barnens huvuden framåt när dom somnar även om stolen är tiltad bakåt på max.

Äldste sonen har samma problem med Besafe IZ+ i sin Toyota Rav4.

Lösningen för mig är att sätta en stol höger fram och en höger bak, något annat är helt otänkbart. Kanske skulle köpt en BMW 7, Audi 8 eller Benz S i langmodell för att dom ska sitta optimalt. Barn som vuxen.

Skickat från min ONE A2003 via Tapatalk
Användarvisningsbild
av robinb3rgsten
Vet inte hur mkt mer eller mindre plats de är i v70ii mot v70n men när vi bytte våran v70n mot en mondeo från 05 så blev de ljusår mer plats. Jag som är 190 kan utan problem köra med bakåtvänd barnstol bakom .

Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk

Får du ngn form av selektgaranti el liknande[…]

Går man in på https://accessories.volv[…]

Dörrlås under vintern.

Hej har en v60 2019 t5 som rullat 9000 mil och int[…]

Har du bytt till en "annan" stol så[…]