Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av shen
rop_67 skrev:Jag har en V70 -12, som är förberedd för GPS. Men det skulle kosta runt 7000kr att installera, kan göra annat för de pengarna. Köpte istället ett fäste på Brodit, för placering i instrumentbrädan. Enkel montering och snyggt blev det. Ingen GPS i fönstret som är i vägen. Kan ta bild och skicka om du vill.
Hej, tack för svar och jag tar gärna en bild för att se hur det ser ut.
Ja 7k kan man göra mycket annat på bilen som är roligare än en gps :)
Användarvisningsbild
av apersson850
Finessen med inbyggd GPS är just att den är inbyggd, och därmed integrerad i resten av systemet. När GPS pratar vägbeskrivningar dämpas radion, men om man redan pratar i telefon får man inga talade vägbeskrivningar osv. Sådan integration finns oftast inte med en lös navigator, eller så är den något av en halvmesyr.

Dessutom behöver man inte plocka bort navigatorn hela tiden, när den är inbyggd. Det går inte att stjäla den genom att bara panga en ruta och norpa den.

Men funktionaliteten som navigator kan man få på många andra sätt, och då är det också lättare att uppgradera systemet, om man nu behåller samma bil ett tag.
av shen
apersson850 skrev:Finessen med inbyggd GPS är just att den är inbyggd, och därmed integrerad i resten av systemet. När GPS pratar vägbeskrivningar dämpas radion, men om man redan pratar i telefon får man inga talade vägbeskrivningar osv. Sådan integration finns oftast inte med en lös navigator, eller så är den något av en halvmesyr.

Dessutom behöver man inte plocka bort navigatorn hela tiden, när den är inbyggd. Det går inte att stjäla den genom att bara panga en ruta och norpa den.

Men funktionaliteten som navigator kan man få på många andra sätt, och då är det också lättare att uppgradera systemet, om man nu behåller samma bil ett tag.

Håller med om det du skriver, finns fördelar och nackdelar med båda varianterna.
Dock har jag pratat med Rejmes i min stad och de sa att de inte längre levererade uppgradering till RTI även om man byter 7" själv.
Så verkar som att de inte längre erbjuder den tjänsten, finns inte heller med på "Min Volvo" som tjänst/uppgradering.
Användarvisningsbild
av Micce1980
intruder1400 skrev:Köp en med blåtand så funkar de !
Min i lastbilen går ut i högtalarna när den pratar iallafall !
Så har ju Garmin livstidsuppdatering :D
Det där med blåtand låter intressant, men då kan man väl inte ha mobilen ansluten?

PS: Min TomTom har med livstidsuppdagering :D
av trasker
Ursäkta att jag bryter in med en dum fråga, men fungerar inte navigationen i mobiltelefonen?

Jag kör själv Google Maps och den hittar rätt, man hör rösten även om man lyssnar på radio/strömmar musik/talar i telefonen.

Med en hållare från ex Brodit så sitter den placerad så att den är enkel att titta på om man skulle behöva visuellt stöd.

Edit; jag har den parad med bilen via Bluetooth
Användarvisningsbild
av Micce1980
trasker skrev:Ursäkta att jag bryter in med en dum fråga, men fungerar inte navigationen i mobiltelefonen?

Jag kör själv Google Maps och den hittar rätt, man hör rösten även om man lyssnar på radio/strömmar musik/talar i telefonen.

Med en hållare från ex Brodit så sitter den placerad så att den är enkel att titta på om man skulle behöva visuellt stöd.

Edit; jag har den parad med bilen via Bluetooth
Kan man säkert, har dock en bra gps så sparar på lurens batteri så länge. Ditt sätt löser ju dock ljudintegrationen :)
Användarvisningsbild
av Derank
maps slår ju integrerat med hästlängder och mobilen kan man ju ladda sammtidigt.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7

Har du bytt till en "annan" stol så[…]

Jag tror 900 är att betrakta som billigt f&ou[…]

Hittade felet lite längre in just innan kabla[…]

Hej, min volvo s60 t5 från 2002 med DSTC har[…]