Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av V702014
#1184356
Tack för era svar!

Helt klart har glädjen för ny bil till stor del försvunnit när man nu står med oron för att man kanske inte kan lösa problemen.

Helt klart ser jag det som en fördel att den är bytt med en originalmotor och jobbet gjort på Volvo. Tolkar jag de flesta som svarat rätt så kanske det inte är en så stor nackdel att motorn är bytt.

Det som gör mig orolig är att problemen fortsatt även efter detta, med felsökning och kvarstående problem.

Jag tyckte att jag innan köpet gjorde mycket research på denna modellen utan att hitta några farliga saker men ack så fel man kan ha.

Idag körde vi även släp med bilen, outhärdligt ifall man inte lade i sportläge för att ha ständigt högre varvtal.

Är det så vanligt med problem på dessa? Borde ju finnas en lösning om problemen är så vanliga kan man tycka...
av Psyko
#1184359
När man byter motor kommer den helt ren, man flyttar över allt från den gamla till den nya. Att motorlampan lyser har troligtvis inget med att motorn är bytt att göra utan den loggar på något annat. Kanske EGR, eller någon temp givare till partikelfiltret.
av daekol
#1184421
Att inte Volvo lägger ner VEA-motorn. Verkar ju bara vara krångel. :roll: Tacka vet jag volvos femmor, det är rediga grejor det! 8) Jag säger f.ö som redan nämnts, en helt ny motor är aldrig fel.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1184430
Helt ny motor är inte bara fördelar. Som Psycho säger ovan så är det ju bara ett Long-Block som man får leverat. Sen är det milijoner pryttlar som ska skuvas bort från den gamla motorn och skruvas fast på det nya blocket.

Lätt hänt att någon liten grej tar stryk i den behandlingen.

Det hade ju varit en annan sak om man fått en komplett motor, på samma sätt som den kommer fram till monteringslinan på volvo och bara häktas i bilen.
av andersuw
#1184509
daekol skrev:Att inte Volvo lägger ner VEA-motorn. Verkar ju bara vara krångel. :roll: Tacka vet jag volvos femmor, det är rediga grejor det! 8) Jag säger f.ö som redan nämnts, en helt ny motor är aldrig fel.
Ja särskilt den gamla femmans benägenhet för kamremshaveri och åtföljande totalt motorhaveri (trasig multirem trasslar in sig i kamremmen) är ju en klar fördel. ;-)

Allvarligt talat har jag inte sett några tecken på att VEA-motorerna generellt sett brottas med stora problem. Det har funnits inkörningsproblem (främst på EGR-sidan) och enstaka motorer har bytts på grund av sprucket block eller alltför hög oljeförbrukning. När jag senast hade min V70 -15 inne för åtgärder (mjukvaruppgradering av infotainmentsystemet) höll killen i båset bredvid på att byta VEA-motorn på en taxi. Den hade gått drygt 30 000 mil och drog över en halv liter olja per 100 mil. Men killen ifråga gjorde också klart att detta inte var något vanligt problem och att de allra flesta taxi med VEA-motor som redan nu rullar omkring med höga körsträckor uppför sig som de borde.
Användarvisningsbild
av Derank
#1184533
daekol skrev:Att inte Volvo lägger ner VEA-motorn. Verkar ju bara vara krångel. :roll: Tacka vet jag volvos femmor, det är rediga grejor det! 8) Jag säger f.ö som redan nämnts, en helt ny motor är aldrig fel.
Inga jätteproblem med VEA än så länge, det är lite som de som gnällde på att det var konstant remhaveri på de gamla femmorna, vilket heller inet stämmer.


Ett motorbyte är det sista jag skulle vilja ha på min bil.
av andersuw
#1184552
Ingen vill ju ha motorbyte på bilen eftersom det är jobbigt och vanligen kostar pengar. Men det är ju inte frågan här. Tidigare ägare har bytt motor. Det är ju bara fint. Håller längre då. Att grejerna som demonteras och återmonteras skulle ta skada, som B20 antyder, tycker jag är lite långsökt. Mest att man måste ha koll på att de kopplat in allt på rätt sätt omedelbart efter. Efter det är det bara plus. :D
av osla
#1184580
jag är en sån som är tveksam till motorbyten på nya bilar vid så låga mil. en motor som gått långt men som inte drar olja/vatten och går/låter fint litar jag mer på än en helt ny otestad motor, om än den nu kanske gått i provbänk en stund på fabriken. om än det är nytt betyder det inte att det är problemfritt
av berrabus
#1184585
VolvoB20 skrev:Helt ny motor är inte bara fördelar. Som Psycho säger ovan så är det ju bara ett Long-Block som man får leverat. Sen är det milijoner pryttlar som ska skuvas bort från den gamla motorn och skruvas fast på det nya blocket.

Lätt hänt att någon liten grej tar stryk i den behandlingen.

Det hade ju varit en annan sak om man fått en komplett motor, på samma sätt som den kommer fram till monteringslinan på volvo och bara häktas i bilen.
Vad innebär "bara" ett Long-Block?
Är det endast motorblocket utan lager o vev tex?
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1184596
Shortblock, block med vev och kolvar

Longblock. Block och topp.

Komplett motor, då sitter även alla givare, kåpor osv på motorn.

Många saker på dagens nya motorer är ju inte designade för att demonteras å återmonteras på en ny motor. Ibland händer det att det märks efter motorbytet.

Och ni som säger att det är fint med ny motor, kom ihåg att ni inte fått ny motor utan bara topp o block. De brukar ju aldrig gå sönder eller slitas ut. Det grejer som brukar gå sönder är ju ändå inte nya utan överflyttade från den gamla.

Visst är det gött med ny motor, men det är inte bara guld o gröna skogar.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 9
Köpråd?

T6 och Polstar opt, nja (förbrukningen) V[…]

Jag har nu lyckats ta reda på lite vilka mot[…]

Hej! Har haft ett långtgående problem[…]

Handbroms v70n 2006

Hade inte kunnat föreställa mig att att […]