Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av andersuw
VolvoB20 skrev:
andersuw skrev:Videon visar den gamla femcylindriga dieseln som har en svåråtkomlig nödsticka i utgångsläget som kan ersättas av en reguljär. Går tyvärr inte på den D4 VEA som både TS och jag har. Finns inte ens någon nödsticka på dessa motorer och den elektroniska mätningen är rätt värdelös. Krävs en massa om och men för att ens få fram ett mätvärde och det mätvärdet visar bara om det är lagom med olja eller inte. Man har således ingen som helst möjlighet att avgöra i förtid när det börjar bli dags att fylla på.
För att spara ytterligare pengar har man väl även plockat bort oljetrycksgivaren så man är säker på att inte få någon varning innan motorn skär ihop.
Stämmer bra det. Volvo vill ju inte att konsumenten skall bli oroad för småsaker som uteblivet oljetryck. ;-) Eftersom oljenivågivaren dessutom tar flera timmar på sig för att känna av förändringar i oljenivån kommer motorn garanterat att skära om man får en kraftig oljeläcka. :shock:
av daekol
Daniel73 skrev:Ett tag bytte man ut oljestickorna så att dom visar fullt snabbare.
Detta gjordes på dom bilar som gjorde service på Volvo under den perioden.

Detta pga att man inte skulle fylla mer äm 2/3 på stickan.
Fast frågan är ju om det gällde nödstickorna eller dom modeller som har en "vanlig" sticka? Men sist jag bytte olja på min bil så fyllde jag till halva på nödstickan ungefär, efter ca 1 mils körning visade den digitala "stickan" att nivån låg på max.

Får du ngn form av selektgaranti el liknande[…]

Går man in på https://accessories.volv[…]

Dörrlås under vintern.

Hej har en v60 2019 t5 som rullat 9000 mil och int[…]

Har du bytt till en "annan" stol så[…]