Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Dieselvolvo
TommyP86 skrev:Den satta intervallen på oljebyte är 6000, jag bytte min på 6900 mest för att man "ska", upplevde inte några problem. Men den växlade väldigt mycket smidigare efteråt, så med ett byte och en adaptionskörning borde din bli bra.
Intervall? Det gäller väl endast polis och taxibilar?? Eller är det något de har kommit med i efterhand? Ska kolla på service-kvittona igen, men jag tror ju inte att det är bytt någon gång på min, de är ja väldigt tveksam till iallafall.
Användarvisningsbild
av TommyP86
Den gäller fordon i utryckningstrafik, och taxi.
Ingen annan har det som punkt på service.

Det är en växellåda i en bil, utan filter och där man betalar reparationer ur egen ficka från 10-17000 mil beroende på försäkringsbolag.
Det är enkelt att betala nån tusenlapp extra var 6000 mil för bättre växlingskvalite och en tämligen längre livslängd.
av Dieselvolvo
Nu fattar ja varför det står ett S i displayen när man lägger över spaken! :oops: Dock väldigt irriterande att den växlar Ner direkt!
Varit ute o kört o testat lite nu......kan rycka till ungefär som i en manuell bil vid kick-down och när lådan växlar efter 140 nånting, så växlar den oroväckande hårt till nästa (tyärr ser man ju inte vilka växlar de är)
Märker även att när man kommer till en korsning, så växlar den inte heller så mjukt alla gånger.
Är det någon som Vet vad ett oljebyte kostar?
Användarvisningsbild
av apersson850
Om du lägger över från D till S växlar den ner, om farten inte redan är rejält hög, för du talar ju om för bilen att nu ska det åkas undan. Om du inte vill det lägger du inte över den i S. Om du menar att du vill gå över till manuellt växellägesval då för du spaken mot + i samma moment som du flyttar den till S/manuelläget. I alla fall i min bil blir det så att nedväxlingen inte sker, för den kompenseras av att du manuellt väljer ett steg högre växel än vad bilen tänkt sig. Nu har jag sexstegad, men du kan ju prova det i alla fall.

Annars är det som skrivs här, i läge S växlar bilen snabbare, vilket ger mer ryck. Min lägger också i lockup till större del, vilket ger mer morrande vid låga varvtal.
av Jonnybcool
Min V70 har gått 58xx mil nu och den växlar för det mesta mjukt. Under vintern när det varit kallt märker man inte växlingarna alls innan den blir varm efter som den "slirar" en hel del innan den får upp värmen. Har hänt några gånger att om man har lite lite gas i 25-40 km/h vid nedväxling så har den smällt i växeln men annars växlar den mjukt.

Ska byta olja i min framöver när den gått 6500-7000 mil tänkte jag. Osäker på om man ska spola lådan också eller inte dock.
Användarvisningsbild
av apersson850
Som jag ser det är det självklart. Byter du olja i en automat så innebär det att du sköljer ut en del extra. Annars "byts" det för dåligt.
av Jonnybcool
apersson850 skrev:Som jag ser det är det självklart. Byter du olja i en automat så innebär det att du sköljer ut en del extra. Annars "byts" det för dåligt.
Ja spolar man inte utan bara byter oljan så får man väl inte ur all gammal olja så då blir det ju inte helt rent. Blir väl bara att blanda ut den gamla oljan med ny i princip antar jag
av Dieselvolvo
Jonnybcool skrev:
apersson850 skrev:Som jag ser det är det självklart. Byter du olja i en automat så innebär det att du sköljer ut en del extra. Annars "byts" det för dåligt.
Ja spolar man inte utan bara byter oljan så får man väl inte ur all gammal olja så då blir det ju inte helt rent. Blir väl bara att blanda ut den gamla oljan med ny i princip antar jag
Någon som vet vad "volvo" tar för en spolning??
av andersuw
Jag betalade ca 2000 när jag lät göra det på min 02:a. Men det var ganska många år sedan nu så jag skulle gissa att priset halkat upp lite, till ca 3000 kanske.

Den bilen skulle jag personligen inte våga k[…]

https://www.youtube.com/watch?v=MhBzo9TUaBI

Om Bilia tar 900 för ett arbete hur litet det[…]

Går man in på https://accessories.volv[…]