Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Knoppen från 2013 är så gräslig att den kommer att störa mycket mer än ett onödigt S...
MIn gamle knopp har ju inga indikeringar alls på själva knoppen. Där kan man inte på något sätt se att bilen har sportläge, förrän man puttar spaken in i "manuellspåret". Då visar växelväljarlägesindikeringen (som satt i instrumentet redan i min bil) ett S. Annars märks inget.

Det är rätt så vanligt hos Volvo att det som är extrautrustning ett år kommer i ett paket nåt år senare, för att sluta som standardutrustning. Då kan ju alla köpa "samma" bil som sist, bara nyare, och få mer utrustning.
Jag har MY13-knoppen också för jag inte kunde förmå mig montera en spak med sportläge i min bil som saknar det. Inte särskilt stilren medger jag, men jag föredrar den helt klart ovan efterföljaren. Tvärtemot vad jag tyckte från början.
daekol skrev:S:et kommer störa jättemycket. Jag kan inte ens ha 18 grader på t.ex förarsidan och 19 grader på passagerarsidan, får panik. Säkert nån lätt OCD-störning. :lol:
Jag är likadan, men brukar finna lite tröst i att tänka på olika top gear-segment där James May berättar om hur han ställer sina luftutblås åt samma håll, hur han har en liten borste i bilen för att rensa damm och annat. Då känns det lite mindre stört :)
daekol skrev:Jag kan inte ens ha 18 grader på t.ex förarsidan och 19 grader på passagerarsidan, får panik.
Driver du med oss? :shock: Hur gör du när du ska svänga, då? Varningsblinkers, så det inte blinkar osymmetriskt? :D
Eller som resten av befolkningen, blinkar inte alls...
apersson850 skrev:
daekol skrev:Jag kan inte ens ha 18 grader på t.ex förarsidan och 19 grader på passagerarsidan, får panik.
Driver du med oss? :shock: Hur gör du när du ska svänga, då? Varningsblinkers, så det inte blinkar osymmetriskt? :D
Eller som resten av befolkningen, blinkar inte alls...
Spara på elen, sluta blinka! :wink: Skämt åsido, men vissa saker är jobbigare än andra och blinkers har jag inte haft några problem med. Däremot om en lampa är trasig på någon bil så den ser osymmetrisk ut stör mig enormt. Samma med nya Volvomodellerna med ledlist som p-ljus, den släcks ju när blinkersen går igång så det blinkar orange medan det lyser vitt på andra sidan, sånt är jobbigt. :shock:
daekol skrev:Jag kan inte ens ha 18 grader på t.ex förarsidan och 19 grader på passagerarsidan, får panik. Säkert nån lätt OCD-störning. :lol:
Det där har jag respekt för, har kollega som genast ser till att det är samma grader på båda reglagen då han åker med mig, han kan inte låta bli
Min V70 -15 har sportläge fastän den "bara" är en D4. Kanske var det rentav så på slutet att alla fick sportläge men det är jag inte säker på. Där har Volvo blivit generösare med tiden.
Jo det stämmer nog, hade en s80 My -13 D2 och den hade S-läge. Idag har jag V40 D3 My-16 och den har också S-läge. Bra att ha framförallt i högtrafikerade korsningar.
Och visst växlar den automatiskt i"M" läget när den känner att det är dags för en ny växel . Och även neråt när man sänker farten vid exvis en korsning.
Dessutom är det väl kanske bara du och ev medpassagerare som märker av s-läget på knoppen. D5 märket kan ju betydligt fler se efter som det är på utsidan. S kan stå för "Self" annars :wink:
I manuella läget växlar bilen bara om den måste, exempelvis om du hamnar på rödlinje. Nerväxlingar sker utifrån några olika parametrar. Växlar du upp till trean utan att överskrida någon viss fart så kan du bromsa ner till stillastående utan nedväxling.

Den bilen skulle jag personligen inte våga k[…]

https://www.youtube.com/watch?v=MhBzo9TUaBI

Om Bilia tar 900 för ett arbete hur litet det[…]

Går man in på https://accessories.volv[…]