Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Jonnybcool
Xanthopteryx skrev:
Jonnybcool skrev:Hej. Vad har ni andra för bränsleförbrukning på era V70 D4 Vea med automat? Min har legat stabilt på 0.57-0.59l/mil blandad körning, mestadels landsväg och lugn körning sen köpet. Oavsett 18" originalhjul, 20" sommarhjul eller 16" dubbdäck.

Men nu har den helt plötsligt börjat dra närmare 0.7l/mil i snitt med precis samma körmönster.... Tycker det känns som lite väl mycket.
De gånger jag varit med om liknande har bromsen legat på.
Kolla om det är onormalt varmt efter en länge tur (motorväg typ).
Om du kan hissa upp enkelt, se om alla hjulen rullar lätt (broms, lager etc)
Kollat bromsarna men inte varmt någonstans
av Jonnybcool
Robbi skrev:Om du kör korta sträckor så kanske partikelfiltret renar ett tag och det tar mer bränsle. Det är kanske det som hände vid den tankningen?
Inte omöjligt men har ju aldrig dragit mer tidigare. Har haft koll på förbrukningen när jag åker till jobbet och det är typ 80% landsväg och har tidigare alltid åkt på runt 0.5-0.52 i vanliga läget skyltad hastighet 50,60,80 km/h och runt 0.42-0.46 i ecoläge men nu kommer jag inte under 0.6 alls om jag inte kör ecoläge då kommer jag ner mot 0.52-0.54.
Användarvisningsbild
av Robbi
Jonnybcool skrev:
Robbi skrev:Om du kör korta sträckor så kanske partikelfiltret renar ett tag och det tar mer bränsle. Det är kanske det som hände vid den tankningen?
Inte omöjligt men har ju aldrig dragit mer tidigare. Har haft koll på förbrukningen när jag åker till jobbet och det är typ 80% landsväg och har tidigare alltid åkt på runt 0.5-0.52 i vanliga läget skyltad hastighet 50,60,80 km/h och runt 0.42-0.46 i ecoläge men nu kommer jag inte under 0.6 alls om jag inte kör ecoläge då kommer jag ner mot 0.52-0.54.
Hur långt åker du på landsväg?
av Jonnybcool
Robbi skrev:
Jonnybcool skrev:
Hur långt åker du på landsväg?
Har 20 km till jobbet varav ca 17-18 av dem är landsväg.
Användarvisningsbild
av Robbi
Jonnybcool skrev:
Det är i minsta laget och jag tror att du behöver köra lite längre ibland för att partikelfiltret ska bränna ut. Ta en tur på det dubbla och se vad förbrukningen blir. Annars kan du alltid beställa tid för felsökning, det står väl t.o.m. i manualen att man ska regera på ifall bilen börjar dra mer diesel.
av Jonnybcool
Robbi skrev:
Jonnybcool skrev:
Det är i minsta laget och jag tror att du behöver köra lite längre ibland för att partikelfiltret ska bränna ut. Ta en tur på det dubbla och se vad förbrukningen blir. Annars kan du alltid beställa tid för felsökning, det står väl t.o.m. i manualen att man ska regera på ifall bilen börjar dra mer diesel.
Jo det är väl det har jag hört. Imorse när jag åkte hem från jobbet märkte jag att den börjat bränna ur filtret så åkte iväg en liten extra sväng och höll varvet uppe en bit så den hann bränna färdigt. Så får se idag vad den drar.
av dissonans
Hur märker du att den börjar bränna ur filtret?
Jag har försökt att kolla på genomsnittsförbrukningen men inte lyckats se när det förekommer.. Start/stop stänger jag alltid av så den kan jag inte heller använda som indikator. Någon enstaka gång när jag gått ut ur bilen har jag märkt att bilen luktat förbränning men det känns som om bilen måste regenerera oftare än så..
Användarvisningsbild
av apersson850
Bilar som har start/stopp har en indikering i displayen som visar om funktionen är avstängd. Jag har inte start/stopp själv (för gammal bil), men där ska det synas. Låt funktionen vara till, bara, så dyker det upp där, säger de som har.
Annars tycker jag att det brukar synas tydligt i stapeldiagrammet, om man kör landsväg med någorlunda jämn belastning. Samma fart (farthållare) och inte alltför backigt. Rätt vad det är blir det tre mil med högra staplar.
av dissonans
Jo, som jag sa så vet jag att Start/stop kan indikera det. Men jag gillar inte funktionen - plus att dess besparing är minimal - så jag stänger av den.

Har inte lyckats se det. Jag har dock en känsla av att VEA regenererar effektivare än de gamla femmorna. Jag kollade staplarna när bilen luktade regenerering men inte ens då tyckte jag att jag kunde se det. Hade jag inte känt doften hade jag inte vetat det.

Märkligt..
Bakre länkarmsbussning

Bytte de främre bussningarna i bakvagnen till[…]

Dom flesta verkar glömma att vi i Sverige har[…]

Ja det är bara att slå till, 900:- &aum[…]

Elpriset

En sån liten snurra räcker knappt till […]