- ons 26 apr 2017, 20:15
Om du kör korta sträckor så kanske partikelfiltret renar ett tag och det tar mer bränsle. Det är kanske det som hände vid den tankningen?
Moderator: Moderatorer
Xanthopteryx skrev:Kollat bromsarna men inte varmt någonstansJonnybcool skrev:Hej. Vad har ni andra för bränsleförbrukning på era V70 D4 Vea med automat? Min har legat stabilt på 0.57-0.59l/mil blandad körning, mestadels landsväg och lugn körning sen köpet. Oavsett 18" originalhjul, 20" sommarhjul eller 16" dubbdäck.De gånger jag varit med om liknande har bromsen legat på.
Men nu har den helt plötsligt börjat dra närmare 0.7l/mil i snitt med precis samma körmönster.... Tycker det känns som lite väl mycket.
Kolla om det är onormalt varmt efter en länge tur (motorväg typ).
Om du kan hissa upp enkelt, se om alla hjulen rullar lätt (broms, lager etc)
Robbi skrev:Om du kör korta sträckor så kanske partikelfiltret renar ett tag och det tar mer bränsle. Det är kanske det som hände vid den tankningen?Inte omöjligt men har ju aldrig dragit mer tidigare. Har haft koll på förbrukningen när jag åker till jobbet och det är typ 80% landsväg och har tidigare alltid åkt på runt 0.5-0.52 i vanliga läget skyltad hastighet 50,60,80 km/h och runt 0.42-0.46 i ecoläge men nu kommer jag inte under 0.6 alls om jag inte kör ecoläge då kommer jag ner mot 0.52-0.54.
Jonnybcool skrev:Hur långt åker du på landsväg?Robbi skrev:Om du kör korta sträckor så kanske partikelfiltret renar ett tag och det tar mer bränsle. Det är kanske det som hände vid den tankningen?Inte omöjligt men har ju aldrig dragit mer tidigare. Har haft koll på förbrukningen när jag åker till jobbet och det är typ 80% landsväg och har tidigare alltid åkt på runt 0.5-0.52 i vanliga läget skyltad hastighet 50,60,80 km/h och runt 0.42-0.46 i ecoläge men nu kommer jag inte under 0.6 alls om jag inte kör ecoläge då kommer jag ner mot 0.52-0.54.
Robbi skrev:Har 20 km till jobbet varav ca 17-18 av dem är landsväg.Jonnybcool skrev:Hur långt åker du på landsväg?Robbi skrev:Om du kör korta sträckor så kanske partikelfiltret renar ett tag och det tar mer bränsle. Det är kanske det som hände vid den tankningen?Inte omöjligt men har ju aldrig dragit mer tidigare. Har haft koll på förbrukningen när jag åker till jobbet och det är typ 80% landsväg och har tidigare alltid åkt på runt 0.5-0.52 i vanliga läget skyltad hastighet 50,60,80 km/h och runt 0.42-0.46 i ecoläge men nu kommer jag inte under 0.6 alls om jag inte kör ecoläge då kommer jag ner mot 0.52-0.54.
Jonnybcool skrev:Det är i minsta laget och jag tror att du behöver köra lite längre ibland för att partikelfiltret ska bränna ut. Ta en tur på det dubbla och se vad förbrukningen blir. Annars kan du alltid beställa tid för felsökning, det står väl t.o.m. i manualen att man ska regera på ifall bilen börjar dra mer diesel.
Har 20 km till jobbet varav ca 17-18 av dem är landsväg.
Robbi skrev:Jo det är väl det har jag hört. Imorse när jag åkte hem från jobbet märkte jag att den börjat bränna ur filtret så åkte iväg en liten extra sväng och höll varvet uppe en bit så den hann bränna färdigt. Så får se idag vad den drar.Jonnybcool skrev:Det är i minsta laget och jag tror att du behöver köra lite längre ibland för att partikelfiltret ska bränna ut. Ta en tur på det dubbla och se vad förbrukningen blir. Annars kan du alltid beställa tid för felsökning, det står väl t.o.m. i manualen att man ska regera på ifall bilen börjar dra mer diesel.
Har 20 km till jobbet varav ca 17-18 av dem är landsväg.
Dom flesta verkar glömma att vi i Sverige har[…]
Ja det är bara att slå till, 900:- &aum[…]