Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mbc
Eftersom oldtimersmc säger att det inte finns däck som spårar olika mycket så var min förbättring enbart psykologisk...
Spelar ingen roll om man kör på okända lågprisdäck eller märkesdäck, de uppför sig precis likadant.
Ber om ursäkt om jag vilselett nån.
av Leafs
Känns väl ändå som att olika däck kan bete sig olika eftersom olika stommar skiljer sig åt. Jag har själv upplevt väldigt stora skillnader, inte alltid är dyrast bäst ska tilläggas.

Men jag har varit med om ett premiumdäck i 225/45/17 som var FULLSTÄNDIGT hopplöst med 2.5 kg tryck blev riktigt bra med 2.7 kg

Felaktig hjulinställning ska inte uteslutas. Alltid värt att göra fyrhjulsinställning om man är tveksam. I sammanhanget en rimligt liten kostnad.
Användarvisningsbild
av MarcusJ
Min V70 AWD är ganska spårkänslig med sommardäcken på, 245/40-18 Michelin Pilot Sport 3 med 2,7 bar.
Med vinterdäck, 225/55-16 Continental Ice Contact, är den inte det minsta spårkänslig.
av oldtimersmc
mbc skrev:Eftersom oldtimersmc säger att det inte finns däck som spårar olika mycket så var min förbättring enbart psykologisk...
Spelar ingen roll om man kör på okända lågprisdäck eller märkesdäck, de uppför sig precis likadant.
Ber om ursäkt om jag vilselett nån.

Det finns hundar som spårar djävligt bra och vissa ursprungsbefolkningar som har hyfsad koll.
Däcken gör det de skall under förutsättning att allt i övrigt är ok.

Far bilen över vägen som en full huggorm så är det inte beroende på vad du har för däckmärke BASTA!
Breda däck lågprofil mjuka bussningar sänkta "Paddor" tveksam hjulinställning plågade asfaltsträckor med "potatisfåror" i ok då kan även en bil spåra, fast djävligt illa.
av oldtimersmc
gltnils skrev:Lufttryck däck i V70 fwd 2013 med dim 245/45 R17 99W ? Har 2,6 men känns lite som om den drar lite åt det håll vägen lutar eller spårig väg. Skall man öka lufttrycket ?

Kollat bakvagnsbussningarna (de främre bak-länkarmarna) pajar/rostar sönder och då går det lite slalom håller typ 6k- =idiotkonstruktion

Låter mer som att det är där som problemet ligger.
av least
Men hur kommer det sig då att vid byte av däck till annat märke förbättras detta otyg?
Om alla däck är lika i detta avseende, så ska inte ett byte kunna förbättra bilens beteende.

Känns mer som att oldtimer sitter och passar ratten hela tiden och tycker att det är så man kör bil...
Användarvisningsbild
av MarcusJ
Givetvis finns skillnader mellan olika däckmärken/modeller i samma dimension när det gäller spårkänslighet. Sådant som mönster och gummiblandning spelar in.
Skillnaderna mellan olika märken är dock (för däck av god kvalitet) mindre än mellan olika däckdimensioner.
av oldtimersmc
least skrev:Men hur kommer det sig då att vid byte av däck till annat märke förbättras detta otyg? Placebo= vill bara att det skall vara så när man slantat dyrt för ex märke
Om alla däck är lika i detta avseende, så ska inte ett byte kunna förbättra bilens beteende. Säkert men högst marginellt jämfört med övriga parametrar (allt annat lika)

Känns mer som att oldtimer sitter och passar ratten hela tiden och tycker att det är så man kör bil...

Nä! Men har aldrig stött på problemet och då har jag som jag skrev nött några mil och (Transportstyrelsen håll för öronen moraltanter kolla F.B allt peta naglarna) säkert 10K+ i farter över +180kmh med fast hand på ratten, inget annat funkar.
Spårar gör mina hundar.

Omöjligt att hantera en fråga som hänförs till subjektiva åsikter men jag kan säga med till visshet gränsande sannolikhet att går bilen din som en full huggorm över vägen så hjälper det inte med att byta märke på däcken... Fine

Och jag bär inte Hatt
Senast redigerad av 1 oldtimersmc, redigerad totalt 0 gånger.
av oldtimersmc
gltnils skrev:Lufttryck däck i V70 fwd 2013 med dim 245/45 R17 99W ? Har 2,6 men känns lite som om den drar lite åt det håll vägen lutar eller spårig väg. Skall man öka lufttrycket ?

On topic öka lufttrycket?
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7

Hej! Jag har en USA-importerad XC90 T8 (2016) och […]

Fick förnyelse igår på Volvia, ki[…]

Vad ska jag köpa och varför?

Fortfarande fram till de årsmodeller som bli[…]

Älskar berättelser med lyckliga slut! Ta[…]