Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tompan60 skrev:Det går att göra hos en ÅF. Men då är den avstängd hela tiden till man aktiverar den igen hos ÅF.
Smidigare med nyckel. Tyvärr går det inte att eftermontera nyckel i bilen...

Tomas
Säkert? Jag tror det finns ett kontaktstycke som sitter där nyckelavstängningen ska sitta. TS: öppna passagerardörren. På sidan av instrumentbrädan finns ett plastlok/-sjok när nyckelhålet normalt ska sitta. Bänd i framkant (rundade änden i skarven mellan handskfack och instrumentbräda) så lossnar den.

Edit:

Jag som har nyckelavstängning i min S80 har samma kontaktstycke fast inkopplat förstås.

100 kr för ett beg. lock, ifall nu kontaktstycket finns och man vill chansa? https://www.bildelsbasen.se/?link=item& ... d=32649211
Schmoyoho skrev:
Tompan60 skrev:Det går att göra hos en ÅF. Men då är den avstängd hela tiden till man aktiverar den igen hos ÅF.
Smidigare med nyckel. Tyvärr går det inte att eftermontera nyckel i bilen...

Tomas
Säkert? Jag tror det finns ett kontaktstycke som sitter där nyckelavstängningen ska sitta. TS: öppna passagerardörren. På sidan av instrumentbrädan finns ett plastlok/-sjok när nyckelhålet normalt ska sitta. Bänd i framkant (rundade änden i skarven mellan handskfack och instrumentbräda) så lossnar den.

Edit:

Jag som har nyckelavstängning i min S80 har samma kontaktstycke fast inkopplat förstås.

100 kr för ett beg. lock, ifall nu kontaktstycket finns och man vill chansa? https://www.bildelsbasen.se/?link=item& ... d=32649211
Chansa på att ett ditmonterat lås för nyckelavstängning fungerar om det smäller tycker jag definitivt inte man skall göra. På en bil som har nyckelavstängning från fabrik känner styrenheten för SRS av i vilket läge låset befinner sig. Men om detta fungerar även med mjukvara avsedd för ett SRS-system utan nyckelavstängning kan man bara spekulera om. Men troligen är systemet utformat så att SRS-enheten känner av låset bara om det vet att det skall sitta där och i det fallet också ger felkod om det förlorar kontakten med det.

Det jag vet att verkstaden gör på V70N om de saknar nyckelavstängning är både fysisk urkoppling (med en särskild plugg i själva airbagen för säkerhets skull) och mjukvaruändring så att SRS-systemet blir medvetet om att kudden är bortkopplad. Vet också att det kostar runt tusenlappen att få detta gjort. Exakt vad som görs på V70 II har jag dessvärre inte koll på. Men man kan ju hoppas och tro att det i vart fall inte är dyrare på V70 II, särskilt om det nu bara är mjukvara som ändras i det fallet.

Sedan bör man också se upp med hur man hanterar bältet om detta är inblandat i stolsmonteringen. Det finns ju bältessträckare för att bältena skall dras åt vid en krasch. Det gäller även bältena där bak.
I min panik har jag nu ringt både bilia och upplands motor. De vill ha 8600 respektive 6000 kr för det. Måste tydligen bytas säkerhetsbälten som nån var inne på.

Inga kaffepengar. Blev en dyr bil det här. Kostade ju redan från början nästan 100 000 kr.

Tänkte ringa till bilhandlaren och försöka få dem att gå med på att betala. I annonsen om bilen stod det faktiskt att de hade nyckelavstängning. Samtidigt som de "friskriver sig från felskrivningar" osv. Vad jag lyckats googla mig fram så är mina utsikter dåliga...
Står det i produktdeklarationen (som måste finnas på bilar över ett visst värde) så har du såvitt jag vet ganska goda förutsättningar att vinna. Det som står där ska stämma.

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
Japp, runt 15.000 totalt för ur och sedan i-koppling när barnen är lite större har jag också sett för jobbet.

Nästan enklare att byta bil faktiskt.
Jagarsaklantig skrev:I min panik har jag nu ringt både bilia och upplands motor. De vill ha 8600 respektive 6000 kr för det. Måste tydligen bytas säkerhetsbälten som nån var inne på.

Inga kaffepengar. Blev en dyr bil det här. Kostade ju redan från början nästan 100 000 kr.

Tänkte ringa till bilhandlaren och försöka få dem att gå med på att betala. I annonsen om bilen stod det faktiskt att de hade nyckelavstängning. Samtidigt som de "friskriver sig från felskrivningar" osv. Vad jag lyckats googla mig fram så är mina utsikter dåliga...
Det där är nog att betrakta som ett väsentligt "fel", samtigt fanns det bra förutsättningar för dig att kontrollera om det var sant, så jag vet inte vad du har för chans
Om det står i någon del av köpehandlingarna (inklusive den produktdeklaration Steffe3 nämner) att bilen har nyckelavstängning av passagerarkudden tror jag handlaren har svårt att komma undan sitt ansvar. I så fall är frånvaro av en utlovad utrustningsdetalj rimligen ekvivalent med ett fel på detaljen ifråga. Om uppgiften om nyckelavstängning bara fanns i annonsen blir det sannolikt svårare att få rätt.

Möjligheterna att kontrollera vad som faktiskt finns i utrustningsväg tror jag däremot saknar betydelse rent rättsligt. Att ett fel upptäcks först efter köp innebär inte att säljaren saknar ansvar för att åtgärda felet enligt konsumentköplagen.
Så djävla tråkigt, trodde även jag att det var standard men är det en "ren" bil så finns det antagligen inte

I några veckor har jag haft problem med att […]

Elpriset

Finns det inga små kinesiska kärnreakto[…]

Blinkande ljus

Jag ser att mina dimljus (har LED i dem och anv&au[…]

Ok, jag jagar vidare. Tack för hjälpen a[…]