Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av andersuw
bjuran skrev:Jag har en volvo D4 2013 där motorlampan tänds efter ca 13 mil. Felkoden är ECM-P140700. Hittade du vad som orsakade felkoden?
ECM-P140700 betyder att det är fel på EGR-ventilen (ventilen blockerad).
av bjuran
andersuw skrev:
bjuran skrev:Jag har en volvo D4 2013 där motorlampan tänds efter ca 13 mil. Felkoden är ECM-P140700. Hittade du vad som orsakade felkoden?
ECM-P140700 betyder att det är fel på EGR-ventilen (ventilen blockerad).
Jag har bytt EGR-ventil. Köpt en på skroten, så kan ju vara fel på den också. Kan man mäta eller kontrollera att EGR-ventilen är ok?
av andersuw
Att även den EGR-ventil du bytt till är trasig är förstås tänkbart men inte särskilt sannolikt. Du skulle i så fall ha haft en himla otur. Jag hittar inga anvisningar i VIDAs felkodsbeskrivning rörande möjligheten att testa EGR-ventilen på något mer direkt sätt. Det utesluter förstås inte att det skulle kunna finnas sådana anvisningar någon annanstans än just där.

Av vad som sägs framgår dock att felkoden bygger på en mätning av flödet genom EGR-ventilen och felkoden sätts om flödet är för litet under tillräckligt lång tid. Det förklarar varför felkoden dyker upp först sedan du kört ett antal mil. Vad som sägs är också att man bör kika på om det finns felkoder för turbosystemet eller luftmassemätaren och i så fall åtgärda dem och se om det hjälper innan man byter EGR-ventil. Det innebär förstås att det flödesfel som ger upphov till den felkod du har kan bero på andra ting än själva ventilen. Men mer än så vet jag inte.

Om jag var du skulle jag nog försöka hitta någon erfaren person på en Volvoverkstad och höra mig för med denne. Det kan mycket väl vara så att det här är något de stött på förut och där de redan vet var skon brukar klämma.
av bjuran
andersuw skrev:Att även den EGR-ventil du bytt till är trasig är förstås tänkbart men inte särskilt sannolikt. Du skulle i så fall ha haft en himla otur. Jag hittar inga anvisningar i VIDAs felkodsbeskrivning rörande möjligheten att testa EGR-ventilen på något mer direkt sätt. Det utesluter förstås inte att det skulle kunna finnas sådana anvisningar någon annanstans än just där.

Av vad som sägs framgår dock att felkoden bygger på en mätning av flödet genom EGR-ventilen och felkoden sätts om flödet är för litet under tillräckligt lång tid. Det förklarar varför felkoden dyker upp först sedan du kört ett antal mil. Vad som sägs är också att man bör kika på om det finns felkoder för turbosystemet eller luftmassemätaren och i så fall åtgärda dem och se om det hjälper innan man byter EGR-ventil. Det innebär förstås att det flödesfel som ger upphov till den felkod du har kan bero på andra ting än själva ventilen. Men mer än så vet jag inte.

Om jag var du skulle jag nog försöka hitta någon erfaren person på en Volvoverkstad och höra mig för med denne. Det kan mycket väl vara så att det här är något de stött på förut och där de redan vet var skon brukar klämma.
Ja, det är nästa steg. Jag har inga andra felkoder. Jag har handlat grejer för 1400 på skroten, så än så länge är kostnaden rimlig. Jag kommer att byta batteriet innan jag lämnar på verkstad för att utesluta det.
av andersuw
En sak till som jag just noterade: VIDA säger att EGR-ventilen skall adapteras med hjälp av VIDA sedan den bytts. Om du inte gjort det kan det kanske förklara varför felet kvarstår trots att du bytt ventil.
av bjuran
andersuw skrev:En sak till som jag just noterade: VIDA säger att EGR-ventilen skall adapteras med hjälp av VIDA sedan den bytts. Om du inte gjort det kan det kanske förklara varför felet kvarstår trots att du bytt ventil.
Tack för tipset.
av bjuran
bjuran skrev:
andersuw skrev:Att även den EGR-ventil du bytt till är trasig är förstås tänkbart men inte särskilt sannolikt. Du skulle i så fall ha haft en himla otur. Jag hittar inga anvisningar i VIDAs felkodsbeskrivning rörande möjligheten att testa EGR-ventilen på något mer direkt sätt. Det utesluter förstås inte att det skulle kunna finnas sådana anvisningar någon annanstans än just där.

Ja, det är nästa steg. Jag har inga andra felkoder. Jag har handlat grejer för 1400 på skroten, så än så länge är kostnaden rimlig. Jag kommer att byta batteriet innan jag lämnar på verkstad för att utesluta det.
Lampan har fortsatt att tändas med olika långa intervall. Nu när det varit kallare gick det 97 mil innan den tändes. Bifogar bild från vida med status. Någon som ser något värde som inte är som det borde vara?
Bilagor
20171225_123710_resized.jpg
20171225_123710_resized.jpg (704.09 KiB) Visad 1891 gånger
Användarvisningsbild
av gooose
Ser att du har tillgång till Vida

Vad har du för värden på Map och Map T???

Map är luftmassa mätaren och map T är givaren på intercoolern den felkod du anger på EGR är ett flödesfel
och styrenheten tror att det är ett flödesfel om Map och map T inte ger rätt värden testa och läs av på kall motor båda skall visa samma temp värde avviker den ena mycket så har du felet där
eller så kör du med vida inkopplad och ser hur värdet är när lampan tänds

Styrenheten ECM gör bara som den blir tillsagd och ligger värdet på givarna inom normalt arbetsområde så sättes ingen felkod för allt är ju OK fast fel och då blir det något annat som inte stämmer när
fel värden går in lite enkelt beskrivet skit in-skit ut

Men Map-T på intercoolern är upphovskällan till en del kufiskt beteende Rätt billig men köp endast nytt då givaren ger sig med åren kostar inte så farligt mycket

//GOOOSE
av ingo86
känner igen mig en hel del i det du skriver, haft samma felkod p1407 flöde egr. Började med att jag bytte map sensorn utan resultat felkoden återkom. Läste lite trådar om egr, men förstod först främst att egr är ett problem på 4 cylindriga motorn. Beslutade mig därefter att plocka ner egr:en och rengöra, när jag väl fick bort den så var den väldigt geggig inuti, var ca 1-1.5 cm tjock gegga inuti. Rengjord den så grundligt jag kunde med brakecleaner gjorde även kylaren ren. Monterade tillbaka gjorde adaptionen felkod borta! I en vecka bara tyvärr... Pratade därefter med min pst och han under sina påstår att han inte bytt en enda egr på 5 cylindrig. Han menade dock att det är vanligt att dom ser ut som kriget inuti. Han sa även att map sensor och tmap sensor byter han på löpande... Så, nu har jag bytt tmap sensor och än så länge har inte felkoden kommit tillkaka är ca 1-5 vecka sedan bilen har väl rullat ca 25mil, hoppas detta kan hjälpa dig på något sätt, tmap sensorn tog ca 15 min att byta, trångt men det går. 359kr så även det är överkomligt, (volvo ville 1395kr!)

hoppas det löser sig!
av bjuran
gooose skrev:Ser att du har tillgång till Vida

Vad har du för värden på Map och Map T???

Map är luftmassa mätaren och map T är givaren på intercoolern den felkod du anger på EGR är ett flödesfel
och styrenheten tror att det är ett flödesfel om Map och map T inte ger rätt värden testa och läs av på kall motor båda skall visa samma temp värde avviker den ena mycket så har du felet där
eller så kör du med vida inkopplad och ser hur värdet är när lampan tänds

Styrenheten ECM gör bara som den blir tillsagd och ligger värdet på givarna inom normalt arbetsområde så sättes ingen felkod för allt är ju OK fast fel och då blir det något annat som inte stämmer när
fel värden går in lite enkelt beskrivet skit in-skit ut

Men Map-T på intercoolern är upphovskällan till en del kufiskt beteende Rätt billig men köp endast nytt då givaren ger sig med åren kostar inte så farligt mycket

//GOOOSE
MAF är ca 4 grader högre än TMAP när bilen går på tomgång. Kan det vara maf-tempen som ger felkoden?
Stänkskydd

Personligen tycker jag att det saknas något […]

Hej, en földfråga samma bilmodell, kamr[…]

Tips få ut ABS givaren fram

Jo larmet va sensor höger fram. Köpte en[…]

Flödar förgasare

Kan vara själva flottören som är f&[…]