Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Det finns alltid stenskott, dörruppslag osv oavsett vad kunden själv säger. Alla bilar är "pedantskötta" i kundens ögon. När bilen ska ut hos märkeshandlaren måste detta bort. Rekonden kostar lika mycket oavsett om det finns 1 eller 100 repor att polera bort. Stenskott att fylla i finns allitd. Det gör man inte med lackpensel direkt. Det är en helt annan kravbild hos märkeshandlare än hos märkesoberoende handlare. Där kör man ett snabbt varv med polermaskinen och sedan lite vinylglans så är bilen färdig. Sedan kostar inbytestest pengar oavsett hur mycket som upptäcks. Leveransadmin kostar alltid oavsett bilens körsträcka. Sedan ska bilen exempelvis levereras på sommarhjul istället för vinterhjul. Då måste den till verkstaden igen innan leverans osv. Tusenlapparna tickar på vid varje åtgärd.

Den största anledningen till det stora värdefallet stavas dock V90 och momssmitta. Bilen kan inte ligga i samma eller ens i närheten av den prisnivån och den kan inte heller leasas. Utrustning ger inget nämnvärt extra för det stora flertalet köpare heller så därför kan handlaren inte betala så mycket extra för det. Att det dagligen kommer ut V70 för 275 är en sak men de säljs inte för de pengarna.
Tro mig, där finns inget att göra - jag är en av de som faktiskt sköter om mina bilar. Varför skulle jag säga att där inte finns något om där faktiskt finns något? Vad i allsin dar har jag att vinna på det? Säger jag något så menar jag det, annars säger jag inte det. Hade där varit ett dörruppslag hade jag gjort vid det - svårare än så är det inte.

För övrigt har jag gjort affärer med både märkeshandlare och märkesoberoende handlare så jag vet vad som gäller - ingen har någonsin haft något att klaga på när jag bytt in bilar.

Ja, V90 verkar ha tryckt ihop marknaden ordentligt. Jag tycker dock fortsatt (som du valde att inte kommentera) att det är konstigt att jag får ett högre reservationspris på KVD än vad en stor Volvohandlare anser att de kan få.
Du har uppenbarligen tillgång till register och listor - vad menar du att de bilar som kommer ut för 275 säljs för? När jag själv kollat på begagnade bilar i de prisklasserna så har jag haft problem att få mer än 5-10 000 kronor i rabatt - detta oavsett om jag har inbyte eller inte. Varför är det då så självklart att en bil för 275 inte säljs för i närheten av det priset?
Du kan bli hur sur du vill, jag försöker bara förklara för dig hur handlare fungerar och vilka kostnader som är förknippade med ett inbyte. Många verkar tro att om bilar annonseras för 330' så är ett rimligt inbytespris 315' för "handlaren ställer ju bara ut bilen i hallen" men det är väldigt långt från sanningen. Ett sånt inbyte skulle vara en ren förlust för en större handlare.

Tillgång till vad bilar som annonseras säljs för i verkligheten har jag men det vore rent tjänstefel att ge några exakta siffror därifrån. Det rör inte heller V70 men det skulle förvåna mig om siffrorna avvek nämnvärt. Kort sagt så finns det en prutmån, kostnader förknippade med inbytet och en marginal som ska uppnås. Annars är det ingen mening med affären. Inbytespriserna ligger på en viss nivå av en anledning.

KVD är annan logik, de kan ju locka dig med vilket reservationspris som helst. De tar ingen risk om det inte uppnås. De betalar ingenting för att hålla bilen i lager heller. Det gör ju handlaren.
Jag är inte sur, men jag gillar inte att anklagas för lögn.

Jag har inte heller sagt att jag ska få 315 för en bil som säljs för 330, det är du som säger det. Jag vet mycket väl om att handlaren ska tjäna pengar, den biten har jag redan avhandlat. Jag tycker dock att en bruttovinst på över 50 000 är för mycket. Även efter avdrag för rekond och inbytestest (däckbyte ombesörjer jag) så är där rätt mycket kvar. Nämnas bör att jag inte heller fått rabatt på salupriset för handlarens bil (om jag har det så bjuder han än mindre för min bil) utan det är alltså ett rent mellanpris jag pratar om.

Jag har uppenbarligen lyckats missa de handlare som du har koll på. Volvo- och BMW-handlarna här nere prutar 5-10 (i bästa fall) på bilar i den prisklassen. Kanske är läget annorlunda i Stockholm, kanske är det värt att köra dit och köpa bilar till rabatterade priser.

KVD tar ju trots allt en kostnad för rekond och inbytestest om bilen blir osåld. Som du själv sade, "Tusenlapparna tickar på vid varje åtgärd".
Det är tyvärr fortfarande så att bara för att det skiljer 50 tusen mellan annonspris och inbytespris så blir inte bruttovinsten det. Den är långt mindre i snitt, runt hälften av det. Och även om din bil är finare än snittet så belastas den med samma kostnader (som ligger till grund för inbytespriset) som "normalbilen". Det är därför inbytespriset blir vad det blir.

Enligt KVD.se/saljbilen så faller kostnad om 1875kr på säljaren om auktionen misslyckas 2ggr. Dock pratar de om "minsta försäljningspris" vilket jag undrar om det är samma som reservationspris. I värsta fall är det det lägsta i intervallet som står i annonserna, det lägre än reservationspriset. För en bil med reservationspris om 275' brukar de sätta i stil med 250-300' som "förväntat auktionspris". Det skulle i så fall innebära att du får betala så länge priset understiger 250'. Ring gärna och prata med dem, jag undrar faktiskt själv om det kan stämma.
25 000 är en dyr kostnad för rekond, inbytestest och kapitalkostnad (för bil och hall). Men ja, det är väl mycket schablonberäkning de håller på med.

Jag tackar för alla värdefulla synpunkter och fortsätter förundras över hur KVD kan göra det så mycket bättre samt hur enorm prutmån det uppenbarligen finns trots att jag aldrig lyckats få det.

Tvivlar på att vi kommer mycket längre här.
Mycket pengar kanske men det går inte att bedriva märkeshandel med mindre än så. Knappt det ens, kolla nettomarginalerna hos de större handlarna. De är 2-3% många gånger och knappt det.

Jag har lagt till text i förra inlägget om KVD. Läs det igen. Anledningen till att de kan sätta högre reservationspris än du får i inbyte är för att det är du som står för risken och inte dem. Du blir också av med bilen utan att vara säker på att få den såld i minst 2-3 veckor, längre om den ska auktioneras om flera gånger.
De skriver såhär:

"De flesta bilarna säljs vid första auktionstillfället, men om din bil inte skulle säljas efter den första auktionen läggs den ut vid ytterligare ett auktionstillfälle. Om bilen mot förmodan fortfarande inte blir såld får ni hämta tillbaka bilen utan kostnad.

Dessutom står KVD står för eventuella reklamationer när bilen är såld. "

Enligt hur jag tolkar reservationspris så blir en bil inte såld om det inte uppnås. Sen kan man förhandla med köparen efteråt, men du menar alltså att KVD "tvingar" fram en försäljning även om reservervationspris inte uppnås. Om man inte säljer till vilket pris man än fått så åker man på 1875 kronor?
Det låter intressant tycker jag.
Ring dem och fråga. Tycker deras formulering är luddig vilket alltid är dåligt för uppdragsgivaren. Hur som helst så är ett reservationspris på 275' inte samma sak som ett inbytespris. Till att börja med försvinner 15.000kr i avgifter, sen blir du av med bilen X antal veckor innan du vet om du får den såld.

Men vad jag ville säga är egentligen at[…]

Hej! Jag har felkoden 1A51-Kommunikation med SRS,[…]

Filter i Aisin tf-71sc?

Hittade en film på youtube där man dela[…]

Är det nån som vågat prova Suba[…]