Lite magert med svar. Det kan man ju tolka som att det inte är några större skillnader på FT och T, eller?
Jag har en V70 2.0F och där vet jag säkert bara en (1) skillnad. Bränslepumpen och tankgivaren matas med en växelspänning, 170 Hz. Det sitter alltså en DC-AC-omvandlare i bilen under vänster baksäte. Exakt varför det är så vet jag inte riktigt, men etanol är svagt elektriskt ledande. Kanske att det kan ha någon inverkan? Men det finns ju många garagekonverterade bilar med originalpumpar som rullar obehindrat många tusen mil på E85. Så det är nog inte hela sanningen att en FFV (FlexiFuel Vehicle) "måste" ha det.
Sedan är jag lite mer osäker på att det förekommer utsagor om att detaljer i fuelrailen har vissa delar i rostfritt. Men det är nog inga större detaljer och samma där, garagekonverterade bilar har originalfuelrails, men fungerar obehindrat på E85.
Den stora skillnaden ligger helt säkert i mjukvaran i styrdatorn. En FFV är annorlunda mappad! Det går att mappa om en bensinbil till E85, men det är dyrt. Det finns billigare metoder. Läs mer om det på
http://www.etanol.nu
Nu är det inte samma motor i 2.0F och 2.5F, men tekniken borde vara densamma eller mycket snarlik. 2.0F kom före 2.5F så varför skulle man "börja om från början" när man redan hade ett studieexemplar? För över och anpassa tekniken till 2.5F, det borde bli billigast så.
Ett tillägg för den som undrar: 1.8F och 2.0F har samma motorblock. 2.0F har bara lite större cylinderborrning.