Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Billigare är det säkert. Du får vad du behöver för 5000 kronor hos Biltema. Elverket kan förstås användas till annat också, men värmer å andra sidan inte motorn i bilen.
Samt är meckigare att släpa med sig än en inbyggd värmare, som bara är där. Dessutom finns det förstås en stöldrisk, om man inte själv kan övervaka verket där det står och puttrar utanför bilen.
av Bumsen
debees skrev:........Vet att dieslarna har värmare, men skatten på dem är inte superlockande för mig...
Titta på en D2:a, årsskatt ca 1500:- . (Än så länge, visserligen :D )
av Cox
Om vi skall vara petiga så är det inte Kennelklubben som satt upp dessa lagar och pargrafer, dom kommer från Jordbruksverket och inget annat. Kennelklubben kan inte sätta upp lagar och paragrafer utan informerar endast.
debees skrev:Vet att dieslarna har värmare, men skatten på dem är inte superlockande för mig...
Det skiljer ju bara några tusen, som mest, på de nyare bilarna. Jämfört med vad allt annat kostar när det gäller att ha bil är det en piss i Mississippi.
av Lövet
Lägg ner regelbiten, att ta hand om hunden tror jag hundägaren (som brukar vara rätt måna om sina djur) klarar av själv.

Ett mer praktiskt problem med detta är att ditt batteri inte kommer klara av att köra värmaren någon längre tid. Du behöver köra bilen lika länge som värmaren går för att det inte ska laddas ur. Att köra värmare en halv dag kommer inte funka om du gör det regelbundet.

Prisindikationen på 25' stämmer bra om man tittar på vad exempelivs Webastocenter tar för eftermontering. 14' går säkert om man hittar delarna på skroten/ebay och gör mycket av jobbet själv.
av debees
Lövet skrev: Ett mer praktiskt problem med detta är att ditt batteri inte kommer klara av att köra värmaren någon längre tid. Du behöver köra bilen lika länge som värmaren går för att det inte ska laddas ur. Att köra värmare en halv dag kommer inte funka om du gör det regelbundet.
Därav eftertmontering av extrabatteri till värmaren (Har många bekanta som gjort det och har provat köra värmaren i 6h :-)-) ). Men har insett att det lättaste är att åka in till en lokal verkstad och fråga vad de ska ta... Priserna verkar variera extremt från verkstad till verkstad, samt om man köper värmaren från ebay eller via verkstaden... Men är nog inne på att det kommer kosta 20'000 i vilket fall...
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Cox skrev:Om vi skall vara petiga så är det inte Kennelklubben som satt upp dessa lagar och pargrafer, dom kommer från Jordbruksverket och inget annat. Kennelklubben kan inte sätta upp lagar och paragrafer utan informerar endast.
Japp enligt lagen får man inte transportera en dräktig tik som är på väg att valpa men en kvinna som ska föda är helt ok att hon måste köra 25 mil till närmaste förlossningsavdelning och ev. föda i bilen.

Hunden måste också ha daglig utevistelse, men en pensionär kan man man låta vara inspärrad i en månad innan hemtjänsten har tid att att ut på promenad.
av Lövet
6h funkar kanske nång gång eller två, hur ofta har du tänkt ha vovven i luckan? Sker det varje dag lär det bli svårt oavsett batterikapacitet.

Billigaste lösningen är nog annars uppgradera till Husky eller Grönlandshund ;-) Min grannes Grönlandshund ligger och sover ute året runt. Ju snöigare och kallare desto bättre...
av andersuw
Bumsen skrev:Titta på en D2:a, årsskatt ca 1500:- . (Än så länge, visserligen :D )
Fr.o.m. senare delen av MY -14 går även att få en D4 med den skattesatsen (eller lägre). Min V70 D4 -15 ligger på 1520. Väljer man miljöbilsvarianten av samma bil och/eller en bil med manuell låda kan man komma ner ytterligare lite tror jag och slipper dessutom skatten de första fem åren efter nyregistreringen.

Men vad jag ville säga är egentligen at[…]

Hej! Jag har felkoden 1A51-Kommunikation med SRS,[…]

Filter i Aisin tf-71sc?

Hittade en film på youtube där man dela[…]

Är det nån som vågat prova Suba[…]