Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av andersuw
Enligt specifikationerna i VIDA kan en V70 -10 ha tre olika diametrar på bromsarna fram: 300, 320 (inte 316) och 336. Som minsta fälgdiameter för dessa anges 16, 16,5 respektive 17,5 tum. Gissningsvis innebär 16,5 och 17,5 att vissa 16- respektive 17-tumsfälgar kan passa men inte alla.

Sedan är ju inte 300 mm så pjåkigt som bromsdiameter med historiska mått mätt. Min V70 T5 -02 med topphastighet 240 km/h har en frambromsdiameter på 305 mm och jag tycker nog det är rätt skapligt bett i de bromsarna. Har heller inte haft några problem med vinda bromsskivor trots att det blivit några tusen mil på Autobahn med den bilen genom åren. OK, jag har inte kört i närheten av toppfarten men ibland skapligt fort ändå. ;-)
av andersuw
Man kan förstås inte utesluta möjligheten att det står fel i VIDA. Men 320 mm är vad som anges (tillsammans med 300 och 336) i tabellen över framhjulsspecifikationer för en V70 2010 i VIDA.
av oldtimersmc
Vibrerar bromsarna så har du antagligen skeva skivor eller kärvande ok och då blir det inte så bra bromseffekt. Börja med att kolla upp detta, kör ganska hårt emellanåt med bla My10 och bromsarna har aldrig svikit.
av Schmoyoho
Jag hittade någon gång i tiden på volvis media.volvocars.com specifikationer för hur många meter olika bilar i olika utföranden behövde för att bromsa 100-0. Jämförde några olika och i bromssträckan varierade knappt alls (på sin höjd +/- 1 m typ).

Fördelen med större skivor är bara att värmeavledningen är bättre, vilket behövs för motorstarkare bilar då det finns krav på att de ska klara upprepade inbromsningar (vilka kan ske snabbare/oftare med en snabbare bil => mer värme). Bromsverkan blir inte nödvändigtvis bättre. Satsa på att kolla att allt är i sin ordning som ovanstående skrev, ev köp eftermarknadsbelägg typ greenstuff eller motsvarande. Något som ger bättre bett utan att påverka prestandan när bromsarna är kalla.
av oldtimersmc
Schmoyoho skrev:Jag hittade någon gång i tiden på volvis media.volvocars.com specifikationer för hur många meter olika bilar i olika utföranden behövde för att bromsa 100-0. Jämförde några olika och i bromssträckan varierade knappt alls (på sin höjd +/- 1 m typ).

Fördelen med större skivor är bara att värmeavledningen är bättre, vilket behövs för motorstarkare bilar då det finns krav på att de ska klara upprepade inbromsningar (vilka kan ske snabbare/oftare med en snabbare bil => mer värme). Bromsverkan blir inte nödvändigtvis bättre. Satsa på att kolla att allt är i sin ordning som ovanstående skrev, ev köp eftermarknadsbelägg typ greenstuff eller motsvarande. Något som ger bättre bett utan att påverka prestandan när bromsarna är kalla.

Som du påpekar så är friktionslagen solklar, storleken i det här fallet handlar bara om värmeavledning.
Användarvisningsbild
av apersson850
Det är inte bara värmeavledning det handlar om. Ju större skiva, desto längre hävarm, och därmed behövs mindre kraft mot skivan för att erhålla samma bromsmoment.
Men alla skivor är bra nog för att kunna låsa hjulen. En gång, i alla fall. Därför skiljer inte stoppsträckorna beroende på bromsarna, för man mäter inte den 20:e bromsningen från toppfart, utan den första.

Energin som behöver tas upp av bromsskivan är densamma, men den är först spridd över en större yta, och sen, precis som ni skriver, så är det också en större yta som kyls mot luften.
av daekol
Hmm ja då är det säkert skeva skivor som är orsaken till att jag upplever att bilen inte bromsar tillräckligt bra. Bromsskivan vänster fram har ju trots allt gått varm efter att oket låg på, skivan blev t.om blåanlöpt.
av andersuw
Schmoyoho skrev:Fördelen med större skivor är bara att värmeavledningen är bättre, vilket behövs för motorstarkare bilar då det finns krav på att de ska klara upprepade inbromsningar (vilka kan ske snabbare/oftare med en snabbare bil => mer värme).
Det är inte större krav på att klara upprepade inbromsningar som gör att motorstarkare bilar med högre topphastighet har större bromsskivor utan kravet på att klara den värmeavledning som krävs vid inbromsning från den höga hastighet bilen är kapabel till. Låt oss ta ett exempel. Inbromsning från 200 km/h till 100 tar lika lång tid som inbromsning från 100 till 0 förutsatt att bromsarna är friska och inte "fadar". Men bromssträckan är tre gånger längre i det förstnämnda fallet (genomsnittshastighet 150 jämfört med 50 under inbromsningen). Likaså är den rörelseenergi och därmed värme som bromsarna måste ta hand om tre gånger större i det förstnämnda fallet eftersom rörelseenergin växer kvadratiskt mot hastigheten.
Användarvisningsbild
av apersson850
Förvisso. Fast om man inte blir av med värmen råkar man ofta ut för fading, och då blir ju bekymret ändå att man inte klarar av upprepade inbromsningar, bara för att bilskrället kan gå som ett spjut.

Den bilen skulle jag personligen inte våga[…]

Den stora annons-tråden

Nästan så man undrar om ägaren &a[…]

Filter i Aisin tf-71sc?

Finns inga balansaxlar på D3 VEA i V40.

Trasig pump? Rapsolja?

Nu så! Värmepaketet är äntli[…]