Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av oldtimersmc
Skulle lägga en peng på att främre bakaxel bussning/lagring är sönderrostad.

Sök på bakvagnsbussning så hittar du en del.
av Flingan
Var inne på att byta bussningar i bakvagnen, men bilmekanikern tyckte dom såg friska ut så det blev aldrig ngt byte.
Ja jag förmodar att den är sänkt likt på båda sidor.
av mortimer
Ska man ha någon sportslig chans att ringa in felet så måste vi få veta lite mer om bilens bakgrund och historia, miltal, hur den är sänkt, värden före och efter hjulinställning, vad om är bytt på sistone, däck som används, om besiktning påpekat något m.m..
I annat fall blir det mycket gissning här...
Användarvisningsbild
av ThomasT
Flingan skrev:Bilen var sänkt när jag köpte den för nåt halvår sen.. Tyvärr står det inga värden överhuvudtaget på från hjulinställningen. Står bara hjulinställning och priset då..
I så fall är det bara att pallra sig iväg och kolla/justera vinklarna igen. OM du har tur kan verkstaden lagrat värdena i sin dator på ditt regnr.

.
av Flingan
Bilen har strax rullat 35.000mil, tror den haf gått som tjänstebil förut, välservad. Däckfirman hade inga värden att ge tyvärr..
och värdena innan justeringen är okänt. Han ändrade inte mycket sa han dock.
Dom justerar bara toe-in/out. Camber går inte att justera förutom ett fjäderbyte då.
Jag har ingen aning om hur bilen är sänkt, men har svårt att tänka mig att dom har kapat fjädrarna bara.. Skulle tro att det är en sänkningssats med andra fjädrar, men det kan man ju kolla upp.
Har ingen kännedom om NÄR det är gjort heller, så skulle kanske kunna vara att det är gjort för längesen och fjädrar/dämpare blivit säckigt med tiden? sen att bilen rullat såpass mycket medför säkert att bussningarna inte är lika tajta längre heller.. många bäckar små. Ett fjäderbyte och nya bussningar hade säkert inte gjort saken sämre iaf.
Sitter drag på bilen, så den kanske har kört en del släp med som har påskyndat processen?

Detta är bara spaningar från mitt håll, tacksam för all hjälp jag kan få.
Användarvisningsbild
av ThomasT
robinb3rgsten skrev:Kolla vad det är för färg på fjädrarna orginal är svarta sänkningssats brukar va röda lr nån Annan färgglad färg.
Det finns många svarta sänkfjädrar på marknaden också, så att gå på färg är inget vidare. Och för hjulvinklarnas skull så spelar det ingen roll på vilket sätt bilen har erhållit sin höjd.

.
Användarvisningsbild
av ThomasT
Flingan skrev:Bilen har strax rullat 35.000mil, tror den haf gått som tjänstebil förut, välservad. sen att bilen rullat såpass mycket medför säkert att bussningarna inte är lika tajta längre heller.. många bäckar små. Ett fjäderbyte och nya bussningar hade säkert inte gjort saken sämre iaf.
Om bussningarna inte är bytta på 35.000mil så är det god chans att de är dåliga, det borde dock vara enkelt att kolla med ett brytjärn?

.
av Flingan
Kan detta vara nåt?
Bilagor
IMG_0888.JPG
Bussning bak
IMG_0888.JPG (167.27 KiB) Visad 695 gånger
IMG_0887.JPG
Camber kit fram
IMG_0887.JPG (48.57 KiB) Visad 1836 gånger
av mortimer
Innan jag hade gett mig i kast med något när bilen gått så pass långt så hade jag sett över alla bussningar och om man kan se någon antydan till att t.ex någon länkarm har fått sig en skada.
Beroende på hur du ser och använder bilen så kan man ju byta sänkningsdelarna mot standard original.

Men vad jag ville säga är egentligen at[…]

Hej! Jag har felkoden 1A51-Kommunikation med SRS,[…]

Filter i Aisin tf-71sc?

Hittade en film på youtube där man dela[…]

Är det nån som vågat prova Suba[…]