Dawe skrev:apersson850 skrev:Ja, 2012 är sista årsmodellen med Haldex 4. Jag har en sån, men hur länge automatlådan håller vet jag inte. Jag har bara kört 21000 mil än så länge. Ett oljebyte i automatlådan vid 12000 mil hade en påtaglig välgörande effekt på växlingskomforten. Den blev mycket smidigare, och så har det förblivit. Tror jag, det är svårt att avgöra om något har ändrats när det kommer smygande. Då jag brukar behålla bilarna ett tag gör jag nog ett nytt sådant oljebyte vid 24000 mil. Får väl se om det också märks, eller om lådan "slitit till sig" nu, så att den inte ändrar sig mer.
Min bil drar släp i snitt en gång per vecka, ibland lätt flaksläp (350 kg tomt), ibland husvagn (1600 kg eller så). Det påverkar ju växellådan, förstås. Även om det inte finns något specificerat bytesintervall för växellådeoljan på privatbilar finns det ändå en gummiartad friskrivning om att bilar som jobbar hårt, exempelvis ofta drar släp, kan må väl av sådana oljebyten.
När det gäller effekt och vridmoment, så blir en D3 från 2012 med Polestar identisk med en D5. Eller rättare sagt så kan man tro det, om man bara tittar på själva siffran. Men där en D5 levererar 440 Nm mellan 1500 och 3000 r/min, där gör en optimerad D3 det vid 1500 r/min. Sen tappar den lite när varvet ökar.
Dessutom kan man ju optimera även D5. Den ger då minst 440 Nm mellan 1400 och 3500 r/min, samt minst 215 hk mellan 3200 och 4700 r/min. En trimmad D3 ger 215 hk vid 4000 r/min. Toppvärden för en optimerad D5 är 230 hk/470 Nm. Min är en sådan, och den går fullt tillräckligt i XC70-chassiet.
De här värdena kan man hitta i Polestars effekt- och vridmomentdiagram, som de dock numera tagit bort från sin hemsida. Men jag har sparat något som intresserade mig, från den tid då de fanns hos Polestar.
Rent allmänt är min bil väldigt lik det du söker, bortsett från att jag då har prioriterat högre markfrigång istället för landsvägsegenskaper.
tack för ett så utförligt svar :) Gillar Xc70 nästan mer än v70in men får bli en v70 pg.a landsvägsegenskaperna! 21000mil och lådan känns fortfarande tight och fin får duga för mig! Kommer nog byta olja i låda och haldex vid varannan service eller så. Fortfarande billigt förhållandevis till vad en ny låda kostar :)
Angående effektskillnaderna där mellan optimerad D3/D4 och D5, läste någonstans att det satt dubbelturbo i D5 men inte i övriga, stämmer detta? Isåfall har vi ju en logisk förklaring till att effekten skiljer lite över varv :)
Kom faceliften exakt vid årsskiftet 2012 eller kan man hitta en 2011 facelift som är tillverkad efter en viss månad? Typ som bmw har månad 9.
EjS skrev:
Fick lämna min tjänstebil efter 23.000 mil. Bytte olja i lådan 12.000 mil och 18.000 mil.
Den växlade bra men när jag åkte på bana (typ 4 L / mil) växlade den inte bra mellan 3:an och 4:an på slutet.
Om du är van med Volvos aut är det super lätt att känna hur sliten den är. Även om den är sliten kan den hålla länge om du byter olja. Fast det känns tydligt när den växler och gör lock up att grejorna inte funkar som nya.
hehe har svårt att se mig en v70 på bana bara, speciellt en tjänstebil :mrgreen: Är väl inte tillräckligt med kylning till lådan knappt original om man drar mycket släp och så så förstår nästan att den inte ville helt hundra på slutet ;) . Men den funkade fint även efter bankörningen när den kylt ner sig och så?
Ja den gick bra. Växlingen var väl inget mer ryck än man kan tänka sig efter 23.000 mil.
Fick ibland varning för hög temp i växellåda och kylvatten, och tog då ett varv på låg växel i hög fart utan hög last. Då gick det bra.
Broms var den som tog mest stryck. Det var en tung XC70 jag åkte och det kom rök vid varje inbromsning efter rakan. Och bra med fading. Fick även varning för bromstemp (det är dock beräknad värde).
Det kunde ta upp mot 200 km efter ett sånt åk innan den började ha vanligt initial bite igen.
Har inte åkt sedan dess - men ska köra min Cadillac CTS i juni. Det blir lika vansinnigt som XC70 - fast nu kan jag slå av dstc med en knapptryckning på ratten ;)
Och där finnas oljakylare på lådan...
Sent from my iPhone using Tapatalk