skaris skrev:Jag har bytt FRÅN nivåreglering till vanliga dämpare på min V70 -09
Dels var nivådämparna slut och läckte olja efter 9000 mil :roll: och nya kostar ju en mindre förmögenhet, dels ville jag sänka bilen.
Om de är dyra eller inte beror lite på var man köper dem. Jag köpte de som sitter i min MY -15 för 787 kr styck från JB. Kom från en bil som bara hade rullat ett par tusen mil. Men då hade jag lite tur med priset.
Hur länge nivomaterna håller verkar variera en hel del. Jag har hittills inte behövt byta ut någon (peppar, peppar) trots att jag nu kör tredje bilen på raken med nivåreglering bak. De som satt i 855:an hade rullat bortemot 30000 mil när jag sålde den och de som sitter i min V70 -02 har rullat ca 10000 mil.
Sänka kan man göra med bibehållen nivåreglering om man vill. Det finns ju nivåreglering även till bilar med sportchassi. Men det kan förstås bli dyrare att gå den vägen.
skaris skrev:Bilar med nivådämpning har mycket kortare fjädrar och byter man inte dessa blir bilen väldigt låg bak.
Fjädrar till nivåreglering är inte kortare men däremot mjukare. Det är därför bilen blir för låg bak om man inte byter fjädrar.
skaris skrev:Nivådämparna har större bult i nedre fästet, detta löses enklast genom att ta upp hålet i de nya dämparna. Visst byta hela bärarmen är ju ett alternativ men känns oehört överarbetat och dyrt. Har för mig att det är M14 i de vanliga och M16 i nivåregleringsdämparna.
Så var det på tidiga bilar men inte på senare där det är samma bult. Men det finns andra skillnader än bultgrovleken mellan bärarmar avsedda för bilar med respektive utan nivåreglering. Exakt vilka skillnaderna är vet jag inte men jag kan tänka mig att infästningarna kan vara lite olika placerade/utformade. De övre, krokformade länkarmarna är för övrigt också olika på bilar med respektive utan nivåreglering. Jag tror ju inte Volvo håller sig med olika bärarmar och olika länkarmar enbart för skojs skull så om man vill att allt skall funka som det är tänkt gör man klokt i att byta även dessa komponenter om man byter från eller till nivåreglering.