Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av KARDOX
MarcusJ skrev:Jag kan försöka ta reda på det på jobbet, finns kanske en möjlighet om jag frågar rätt person.
Tänkte nämligen höra mig för om det kan ordnas med att programmera in ABL-stöd i min bil. Min Volvoverkstad kan inte ordna det då min bil inte beställdes med ABL från fabriken, men i övrigt har bilen alla tekniska förutsättningar för att det ska fungera. Bara det att verkstäderna inte kan få in programvaran i bilen eftersom det kräver att man gör om grundkonfigurationen i CEM, men det finns andra resurser som kan lösa det...
Ja det vore kul att få veta Bild
Användarvisningsbild
av 2013xc70
KARDOX skrev:Vid polestar optimering kan man ofta läsa om användare som vittnar om att växellådan fungerar bättre. Är det så att polestar även uppdaterar växellådan (automat) på något sätt? Eller kan det vara så att den extra kraft som blir med polestar bidrar till att växellådan fungerar bättre? Tänker då på den sexväxlade lådan. Någon som vet eller tänkt något på det?
Hei, har xc 70 2013. 163hk 6 trinn automat. Oppdatterte til polestar. 215hk. Ifølge mek ble motor og gearkasse oppdattert. Det jeg merker er kjappere, mer kontant låsing av gear. Mindre sluring. Rett og slett mye bedre selv på lave turtall. Det rare er at når jeg starter bilen kald slurer automatkassen mye de første km, så blir den normal. Tror jeg har lest et sted at d5 oppfører seg slik for å ikke overbelaste gearkassen. D4 hadde ikke slik sluring.
Användarvisningsbild
av 2013xc70
StefanN skrev:Möjligt att din låda är uppdaterad men inte av Polestar i alla fall, 6- växlade lådor gör dom inget med.
Det kan hende det er forskjellig program på d4 og d5 gear. Og at når du oppdatterer til polestar , at de legger inn d5 program på gearkassen og Polestar på motoren. Det er et faktum at det legges inn programm på både motor og gearkassen.
Senast redigerad av 1 2013xc70, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av 2013xc70
StefanN skrev:Ja, då har Polestar fel när dom säger att dom inte gör nåt då?
Ja, det er et faktum at det legges inn et gearprogram. Om det er volvo d5 oppdattering vet jeg ikke, men det legges inn sammen med polestar.
StefanN skrev:Möjligt att din låda är uppdaterad men inte av Polestar i alla fall, 6- växlade lådor gör dom inget med.
Tydligen finns det olika uppgifter då !
Så stod det inte på mitt mejl från Polestar iallafall .
Jag fråga på min XC60 D4 163hk då skrev dom att lådan uppdateras
Att växellådan går utan lockup en stund när det är kallt är inte för att inte överbelasta lådan, utan för att fortare få upp rätt drifttemperatur på växellådeoljan. När momentomvandlaren jobbar gör den det genom att pumphjulet pumpar olja genom statorn, som vinklar av oljeströmmen mot turbinen. Det är denna vinkling som är förutsättningen för höjningen av momentet (hydraulisk nedväxling), men den ger också en viss energiförlust, vilket i sin tur värmer oljan. Det är den förlusten som gör att lådorna har lockup, så man inte behöver köra i det driftfallet när man inte behöver max dragkraft.
Ok! Bruker vanligvis dieselvarmeren , så har ikke opplevd dette før. Merket det ihverfall ikke på d4 før polestar. Men veldig fornøyd med polestar, uansett om gearkassen er omprogramert eller ikke, så oppfører den seg helt annerledes enn før. Og mye bedre.
Det kan ju också vara så att den nya motorkarakteristiken passar den befintliga växellådan bättre, även om växellådan i sig självt inte ändrats.
Jag säger inte att det är så, bara att det kan vara så.

Har kontaktat supporten om centerdisplayen, s&arin[…]

Utgångspunkten är att styrväxeln s[…]

Jo det måste va mitt problem;) Fast hj&aum[…]

På min XC70 -13 så har jag fått […]