Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

andersuw skrev:
apersson850 skrev:Med 800 mil i årlig körsträcka, och ofta körningar på en-två km, har man en bilägarprofil som nästan skriker ut "köp inte diesel".
Att en diesel har lite svårt att löna sig med så kort körsträcka är jag med på.
Det är inte lätt att hitta en ny, stor, välutrustad kombi med bensinmotor idag. Att beställa en egen spec hade troligen blivit dyrare än den här lagerbilen och dessutom med lång beställningstid. De alternativ som finns på Blocket är mest Mondeo, Passat, Optima men då hade jag fått mindre utrustning och sämre andrahandsvärde än en XC70.

Fast vi närmare oss brytpunkten för när det blir billigare att åka taxi
Vår andrabil kostar mer än att åka taxi. Det är en XC70 -12 D5 som vi haft sedan ny.

Det kan dock bara värt att betala en del för den flexibilitet två bilar ger.

Vi köpte bilen ny och har kört mindre än 1000 mil per år med den. Det har inte varit några problem med vare sig värmare eller partikelfilter. Oftast går den kortkörningar -- men den kommer ut på långkörning med jämna mellanrum.

Det enda jag gjort är att se till att batteriet laddas med jämna mellanrum. Värmaren står i auto, och parkeringsvärmaren körs när den behövs. Om jag lagt relativt mycket pengar på en ny bil så kommer jag att utnyttja den. Om något går sönder senare får jag ta det då.
Stationarius skrev:
andersuw skrev:
apersson850 skrev:Med 800 mil i årlig körsträcka, och ofta körningar på en-två km, har man en bilägarprofil som nästan skriker ut "köp inte diesel".
Att en diesel har lite svårt att löna sig med så kort körsträcka är jag med på.
Det är inte lätt att hitta en ny, stor, välutrustad kombi med bensinmotor idag. Att beställa en egen spec hade troligen blivit dyrare än den här lagerbilen och dessutom med lång beställningstid. De alternativ som finns på Blocket är mest Mondeo, Passat, Optima men då hade jag fått mindre utrustning och sämre andrahandsvärde än en XC70.

Fast vi närmare oss brytpunkten för när det blir billigare att åka taxi
Om du har fått den till rätt pris är det ju inte mycket att bråka om. Jag har för egen del försökt "räkna hem" en diesel i många år men inte lyckats förrän förra hösten då jag konstaterade att man fått ned den officiella förbrukningen på V70 D4 så pass att skatten blev rimlig samtidigt som jag inte behövde avstå från automatlåda och en relativt stark motor (vilket jag var bortskämd med efter två T5:or på raken). Min körsträcka är inte fullt lika låg som din men inte så långt ifrån. Skulle tro att jag snittar ungefär 1200 mil om året varav ca hälften semesterkörning. Att köra diesel känns bra för miljösamvetet med tanke på den låga förbrukningen och det faktum att den diesel vi kan köra på i Sverige är till hälften (eller nästan det) icke-fossil.
Malmstroem skrev:Vår andrabil kostar mer än att åka taxi. Det är en XC70 -12 D5 som vi haft sedan ny.
Ingen dålig andrabil. Men vad är förstabilen då om man får fråga. ;-)
OK. Tack. Ungefär samma kaliber således men lite nyare förstås. :D
Var på väg att skaffa en XC70 till innan jag insåg att det var alldeles för tråkigt. Nu har vi två nästan likadana bilar. :oops:

Nyligen varit och tittat på på XC90 och LandCruiser som alternativ till XC70:n, men behöver väldigt sällan ännu större bil än vad jag har nu. De få gånger jag inte fått mig allt jag vill i A6:an så har det rymts i XC70:n. Så det får nog vänta ett tag till.
BennyL skrev:Stäng av Auto, slå på värmaren om du kör längre än din km, använd förvärmningen och stödladda. Ingen trivs i en kall bil... 8)
Men är det någon skillnad i funktionen på själva värmaren om den själv startar genom att den är satt i auto=on eller man startar den manuellt genom direktstart på parkeringsvärmen (då auto=off)? Är det exakt samma typ av uppvärmning av kylarvätskan oavsett metod?
Värmaren funkar på exakt samma sätt om du autostartar som om du startar manuellt. Skillnaden ligger i att du med manuell start kan undvika värmarkörning som du av ett eller annat skäl tycker är onödig eller olämplig. Du kan t.ex. undvika att dra igång värmaren om du bara ska köra en väldigt kort sträcka innan du parkerar bilen.
andersuw skrev: Sedan är jag för egen del inte överdrivet rädd för att köra värmaren i rätt korta intervall. Bensinvärmaren i min V70 T5 -02 har i många fall inte fått gå längre än en kvart, kanske bara 10 minuter innan jag slagit av den. Den har ändå stått rycken utan service i nio år nu (peppar, peppar). :D Hur det kommer att utveckla sig på servicefronten med värmaren i min V70 D4 -15 är ju ännu för tidigt att säga. Men så här långt tvekar jag inte heller att köra den värmaren i relativt korta intervall även om det förstås blir lite längre ibland.
Det är ju helt olika saker som inte går att jämföra, bensinvärmaren i vår bubbla gick ju problemfritt i 30 år, bytte ett glödstift själv, och det tog 5 min, det var all service som behövdes på 30 år körande när man åker bensin.

Dieselvärmare har jag dödat 3 st innan 3 års ålder i nya volvobilar.
Volvo car UX

Om du har google automotive i bilen så f&ari[…]

Vi har en Subaru XV, samma som Outback men kortare[…]

Är det gamla eller nya drivlinan i bilen? De[…]

Lyfta bilen

Det står i manualen (nedladdningsbar fr&arin[…]