Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av LeoniAquila
Eftersom inte bara min far hade problem med lådan, utan även en kollega på hans jobb, tycker jag att det finns fog. Statistiskt sett är det inte många (på kontoret) som har bilen än, så sådana allvarliga fel bör beaktas, anser jag.

Märk väl att detta absolut inte är ett skäl att avstå från bilen, däremot kan det ses som en upplysning ifall man plötsligt står där med en ny S80 som vägrar starta, att det kanske kan lösas genom att koppla ur/in batteriet.
av MGZTT
Nu har jag avverkat 300 mil utan några som helst problem. Enda felet på min bil är ett irriterande knäppljud i höger A-stolpe som kommer och går. Har varit på Volvo och bett dem kolla upp saken men inget verkar vara fel... Ett tecken på bristfällig detaljkvalitet. Kvalitetskänslan är inte "hundra" utan bilen känns ganska plastig, det är helt klart största "minuset" för S80N. Synd att man tagit ett sådant kliv neråt från S60/V70 facelift som känns riktigt välbyggda interiört, med mer påkostade materialval och solidare känsla.

S80N känns ju till och med "tunnare" än S40/V50 invändigt enligt min uppfattning!
av toho60
Jag håller med!
Knirr o knarr och kärvande startknapp ska snart åtgärdas på verkstad

Tycker också att kvalitétskänslan kunde höjas lite på yttre dörrhandtagen, bensinluckan och snodden till tanklocket, det var mycket bättre på min förra bil som var en V70 2.5T -04

Annars upplever jag nya S80 som en bättre bil, tystare (utom vid hårt gaspådrag), mycket bättre väghållning, smidigare automatlåda, mer harmonisk att köra och åka i
av LeoniAquila
toho60, lustigt att du nämner dörrhandtagen - har läst nånstans att de är samma som på nya Jaguar XK! Sämre syskon kan man ju dela komponenter med, t.ex. så är munstyckena för spolarvätska gemensamma med Ford. De har fått kritik för att sticka upp för mycket och störa synfältet. Själv är jag måttligt störd av det, men nog borde de vara lite lägre kanske.
av chrix
Har kört S80 nu ganska många mil...
Dom sakerna jag stör mig på e, Billig känsla när man stänger dörrar, Gnisslar en del i inredning å stolar, svårt att stänga baklucka utan att man "slår" igen den, Plottrig mittkonsoll, Sämre stolar än i äldere Volvosar, Skramlar i hjulupphängningar, Känns som att bakhjulen inte hänger med i hålor, Störande Spolarmunstycken, Drar mycket Diesel "185hk" Automatlåda som växlar å inte växlar lite som den vill...
Men annars e d väl en helt ok bil, men skulle ju inte betalat dom 480K som dom kostar med den utrustningen som e på den bilen....
Bra e ju att Volvo gjort en snygg bil, bra ljud "dynaudio", Bra ljus "xenon å kurvljus" Farthållaren funkar ganska bra "radar prylen"
Så summan är väl inte på plus....
av caradioa
Kanske dags att skicka in en gemensam klagolista till Volvo? Jag tycker att det är skrämmande att en ny modell blir sämre än föregångarna kvalitetsmässigt!
Användarvisningsbild
av Jensen
Den gamla S80:n var ju inte direkt problemfri när den kom.
av MGZTT
Ny har min S80 rullat ganska precis 1700 mil och överlag känner jag mig relativt nöjd, men två saker upplever jag som rejält störande...

1) Inredningen känns plastig och kvalitetskänslan känns ganska billig. Ett irriterande "knäppljud" som verkar omöjligt att åtgärda i höger a-stolpe.
2) Missljud i framvagnen, "klonkar" på ojämnt underlag.

Annars en mycket trevlig och harmonisk bil med bra komfort. Dieselfemman mullrar skönt och har fina prestanda både i fråga om fart och ekonomi, automaten växlar snyggt, väghållningen är kalasbra och designen är riktigt lyckad.

Men bilen känns inte riktigt värd de 350tkr som jag betalade på grund av den "billiga" känslan invändigt och allt skrammel, gnissel och gnek i både inredningen och framvagnen...
Användarvisningsbild
av Bothner
Hej, Dina fel verkar låta som mina när S80 03 var ny! De letade och bytte krängningshängarstag och en del annat men det blev tyst först efter att det monterades gummimellanlägg i fjäderbenstallriken! Notera att det har hållit sig tyst i ca 25000 mil! Jag tror iofs att det sitter gummi redan från fabriken på nya s80?
Kasst att den får lämna fabriken på detta sätt!

Inredningsknäppningar verkar helt omöjliga att lokalisera! Jag hade ett knakljud innanför innertaket som jag tror kommer av att det drogs en kabel till en taxi-gpspuck. Plastkabeln verkar inte gnidas friktionsfritt mot det motsträviga innertaksmaterialet. Vad gör man? Talkar kabeln?
av Volvo mitt val
Min Volvo S80 3,2 awd har gått mycket bra utan knirr och knarr . Kanske något hög besninförbrukning som nu verkar minska. Däremot har styrservon gått sönder. Har någon ann råkat ut för samma sak?
MartinS V60 D4 R-Design

Det var ett par år (3-4) sedan jag konverter[…]

B5 bensin Vs 2,5 FT

Vikten gör en del med

Min V60 D3 Classic tillverkad 2017-11 har då[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Ja ja får kanske göra det men det vore […]