Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ChristerN
Fel av mig!
Får skylla på att jag sedan länge har en snabbkoppling till laddaren och, ja, sen tänkte jag fel.
Bra att någon korrigerar när man skriver fel!
av NorraS
Haft bilen på volvoverkstan, batteriet testat med belastning inget fel där. Ny programvara laddad för batteriövervakning och vörmarefunktion mm .
Bara att köra vidare och se om allt fungerar som det ska.
av NorraS
Efter verkstadsbesöket så blev det en 25 mils körning och nästa förmiddag start värmare vid utetemp - 24. Samma problem batterisparläge efter 35 minuter. Efter returresan så tog jag in batteriet i rumsvärme, mätte batterispänningen till 12,68 v. Test med biltema batteriprovare gav 11,2 v och 800 cca efter 10 sek.
Laddade batteriet med 6 a, laddtid ca 1,5 tim.

Men såg också att enligt instruktionsboken ska batteriet vara på 760A cca. Men det som sitter i är på 720A cca, kollade med Volvoverkstan och det blev ingen respons på att sätta in rätt typ av batteri lät det som.
Ev kanske det funkar bättre nu då batteriet är laddad i rumstemp?
av andersuw
Gör inte anspråk på att kunna peka ut felet men skillnaden mellan 720 och 760 CCA på batteriet har rimligen inget med saken att göra. Dels är det ingen stor skillnad, dels är detta bara ett mått på hur mycket ström batteriet max kan lämna till startmotorn om det skulle behövas.

Det du berättar tyder på att batteriet i själva verket är friskt och laddat. Alltså ligger det nära till hands att misstänka något strul med batteriövervakningen, d.v.s. att bilen tror att det finns mindre ström kvar i batteriet än det faktiskt gör. Sedan är det förstås din Volvo ÅFs sak att lösa problemet åt dig. Du har ju fortfarande garanti på bilen och då är det ju verkstaden som skall göra jobbet och göra det gratis.

Är det gamla eller nya drivlinan i bilen? De[…]

Lyfta bilen

Det står i manualen (nedladdningsbar fr&arin[…]

Klonkar från kardan?

Hej, jag har en V70 2001 2.4T AWD. Körde inna[…]

@mimeck , På stereon eller vattenfallet d&a[…]