Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

leiwi skrev:Hade liknande problem på S80 -08
Visade sig vara FARTHÅLLARE LÄGESKONTAKT som är placerad på bromsservon om var trasig, :D :D
Intressant...
Hittade precis en länk om samma grej fast gäller V70 -04.

Hade du samma felkod som jag har? LÄnken jag hittade hade en lite annorlunda felkod.
leiwi skrev:Hade liknande problem på S80 -08
Visade sig vara FARTHÅLLARE LÄGESKONTAKT som är placerad på bromsservon om var trasig, :D :D
Borde inte vara den givaren det är fel på med tanke på vilken felkod TS har. Den givare du talar om heter egentligen "pedallägesgivare" på Volviska och har sina egen felkoder på BCM.
berrabus skrev:Japp den från Mekonomen ser likadan ut som den som satt där.

Det funkade som innan i ett par veckor. Dvs felet kom ett par ggr i veckan o försvann efter några minuter. Var iväg till Trysil och hade felet endast 1 gång (tappade även farthållaren).
Efter hemkomst tod det ett par dagar och sedan finns felet där konstant.

Har alltså funkat som innan byte med nya BLS i ca 150 mil innan det tvärdog.
Då verkar vi kunna utesluta fel på själva BLS också. Återstår möjligheten med kablagefel. Kan vara klokt att resistansmäta kabeln om du gör dig besväret att plocka bort kontaktstycket vid ECM, d.v.s. mäta resistansen mellan rätt stift i det kontaktstycket och motsvarande stift i anslutningen vid BLS.
berrabus skrev:Hur kom ni fram till att det var den eller var det verkstaden som gjorde det?
Ja det var verkstaden , som gjorde detta EFTER att ha bytt kontaktern vid pedalen !!
Jag har inte någon koll på felkoden , det var ju ett tag sen men samma symtom som dej :D
andersuw skrev:Borde inte vara den givaren det är fel på med tanke på vilken felkod TS har. Den givare du talar om heter egentligen "pedallägesgivare" på Volviska och har sina egen felkoder på BCM.
Vet du möjligtvis var jag hittar den i Vida? Har letat men hittar ingen :(

Har iallafall beställt en ny BLS på Volvo om utifall att det är något strul med den andra.
Om du tittar på felkod BCM-C004801 eller BCM-C004864 kan du se en bild på den pedallägesgivare på bromsservot som leiwi troligen menar. Den har dock inte med farthållaren att göra. "Farthållare lägeskontakt" är inte en beteckning som VIDA använder så vitt jag vet så den kan komma någon helt annanstans ifrån och inte nödvändigtvis vara den funktionellt rätta benämningen.
andersuw skrev:Om du tittar på felkod BCM-C004801 eller BCM-C004864 kan du se en bild på den pedallägesgivare på bromsservot som leiwi troligen menar. Den har dock inte med farthållaren att göra. "Farthållare lägeskontakt" är inte en beteckning som VIDA använder så vitt jag vet så den kan komma någon helt annanstans ifrån och inte nödvändigtvis vara den funktionellt rätta benämningen.
Ok, tack.Låter ju precis som du redan konstaterat att det inte är den det är fel på :)
Nej med tanke på den enda felkod du har borde det enligt VIDA inte handla om den kontakten. Visserligen kan man aldrig så noga veta med elektronik men det förefaller långsökt att misstänka att det är i den kontakten eller dess kablage felet sitter.

Men vad jag ville säga är egentligen at[…]

Hej! Jag har felkoden 1A51-Kommunikation med SRS,[…]

Filter i Aisin tf-71sc?

Hittade en film på youtube där man dela[…]

Är det nån som vågat prova Suba[…]