Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Även fjädringskomforten tycker jag är bättre i den nyare generationen utan att för den skull säga att den är dålig i den äldre. Tycker den nyare har väldigt bekväm fjädring utan att för den skull kännas särskilt gungig eller svampig.
Har kört 4-5 olika P2-bilar (bilar på V70N-plattformen) och lika många P3:or (bilar byggda på V70 II-plattformen) och det jag upplevt är den största skillnaden är hur de känns på vägen. P3:orna känns hur lugna som helst även i högre hastigheter medan P2:orna känns... ja, lite olika men inte lika stabila och på något sätt lite mer nervösa i styrningen. Vissa bilar har varit lite nervösa redan i 90-100 och vissa ligger okej upp i 130 medan gemensamt för P3:orna är att de känns, i jämförelse iallafall, som ett strykjärn på vägen om du så ligger och kör 160+. P2:ornas framvagn har jag hört är mycket sämre än P3:ornas men vad exakt det innebär vet jag inte. Har hört att framvagnsdetaljer i överlag är mer slit- och slängdelar på P2:orna.

Sen tycker jag det har hänt mycket inne i bilarna också. V70N tycker jag fortfarande kan vara en trevlig bil men V70 II känns ju mycket nyare.
Söker B18 trim råd

Min motor består av B18 topp med b20 ventil[…]

Nej, det finns ingen skyddsfilm på dörr[…]

@lennarte , jag har K-jetronic på min.

Drivknutsdamask

Lättast är att dra ut axeln från v[…]