Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Yaniz
least skrev:Yaniz har en poäng.
Men är det inte så att ett byte av multirem och spännare minskar risken och byte av AC-kompressor eliminerar problemet? Då ska man som begagnatköpare förhandla fram en sänkning av priset med summan av dessa åtgärder.
Lägg till lagret i generatorns frihjul som kan skära, så blir det ännu roligare att äga eller köpa en sådan bil ...
av Rådlös
Jag har i och för sig kamkedja, så jag lever inte i samma riskzon. Enligt serviceschemat skall min multirem bytas med max 10 års intervall. Någon körsträcka anges inte. Hur har ni som har
5-cylindriga motorer? Gäller 10 år för er också?
Kan vara något att se upp med när det gäller ostämplade serviceböcker vid försäljning och köp. På grund av dom tätare intervallerna för oljebyte i just F-modellerna är det ju många som anser att dom vill sköta servicen själv. (Finns trådar om detta här på forumet) Hur många "eventuella bilförsäljare" kan bevisa att dom har bytt multiremmen efter tio år?
av NilsO
Det som drabbar bilar som trådstartarens beror inte på multiremmen i sig, utan på att någon komponent som drivs av remmen blockeras (t ex att kopplingen på AC-kompressorn skär). Motorn går runt men ett av remhjulen står stilla. Då strimlas även en helt ny rem upp på en kort stund. Så att byta remmen i förebyggande syfte hjälper tyvärr inte.
av Yaniz
NilsO skrev:Det som drabbar bilar som trådstartarens beror inte på multiremmen i sig, utan på att någon komponent som drivs av remmen blockeras (t ex att kopplingen på AC-kompressorn skär). Motorn går runt men ett av remhjulen står stilla. Då strimlas även en helt ny rem upp på en kort stund. Så att byta remmen i förebyggande syfte hjälper tyvärr inte.
Just precis. Så är det.
av andersuw
Är det någon som har kläm på exakt vilka motorer i vilka årsmodeller som är riskzonen för detta ökända problem eller kan hänvisa till annan tråd där just detta diskuterats närmare? Vore ju värt att lägga i någon klistrad tråd så att alla enkelt kan se om det finns skäl till oro eller inte och kan vidta lite skyddsåtgärder (exempelvis i form av det kamremsskydd som jag förstår finns att köpa från Storbritannien).
Användarvisningsbild
av Camel
andersuw skrev:Är det någon som har kläm på exakt vilka motorer i vilka årsmodeller som är riskzonen för detta ökända problem eller kan hänvisa till annan tråd där just detta diskuterats närmare? Vore ju värt att lägga i någon klistrad tråd så att alla enkelt kan se om det finns skäl till oro eller inte och kan vidta lite skyddsåtgärder (exempelvis i form av det kamremsskydd som jag förstår finns att köpa från Storbritannien).
Jag har skapat en tråd för försök till kartläggning och diskussion av detta ämne:
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 6&t=131049
av Yaniz
andersuw skrev:Är det någon som har kläm på exakt vilka motorer i vilka årsmodeller som är riskzonen för detta ökända problem eller kan hänvisa till annan tråd där just detta diskuterats närmare? Vore ju värt att lägga i någon klistrad tråd så att alla enkelt kan se om det finns skäl till oro eller inte och kan vidta lite skyddsåtgärder (exempelvis i form av det kamremsskydd som jag förstår finns att köpa från Storbritannien).
Som jag förstått det passar skyddet i fråga endast till motorerna 2.4D samt 5D, men haveriet drabbar även bl a 2.5T och 2.5FT. Personen i UK som tillhandahåller skyddet skriver uttryckligen att det endast passar ovan nämnda dieselmotorer. Finns även bilder på vad som skall undersökas för att fastställa huruvida skyddet passar.
av andersuw
Camel skrev:Jag har skapat en tråd för försök till kartläggning och diskussion av detta ämne:
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 6&t=131049
Tack! Jättebra initiativ!

Problemet ser nu ut att vara löst, vad jag ha[…]

Fel centerhögtalare?

Stämmer, bakdörrarna+ tak bak har ing[…]

finansiera V90

Spontant är det ett högre restvärde[…]