Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av apersson850
Du hade kanske inte AC i din 745:a? De med luftkonditionering (min var en 744 GLT 16 valve) hade dubbla fläktar. En remdriven bakom kylarpaketet och en eldriven framför.

Min nuvarande är inte VEA, utan D5244T15, alltså femcylindrig D5. Sitter en större och en mindre elfläkt diagonalt bakom kylarpaketet.
av andersuw
Jo min 745:a hade faktiskt AC, en av de få vid den tidpunkten som hade den utrustningen. Efter ett antal odrägligt heta dagar på Autobahn i 145:an och sedan 245:an var AC ett oeftergivligt krav när vi köpte den. Det kravet minskade begagnatutbudet till nästan ingenting men vi hittade en till slut. Kanske det helt enkelt var så att även min hade en extra fläkt med tanke på ACn. För länge sedan nu för att jag skall minnas klart.

Och ja, jag vet att du har den gamla femman snarare än VEA. Jag får försöka kolla upp hur det ligger till med den senare.
av andersuw
Om fläktarna går igång med helkall motor får det mig närmast att misstänka fel på någon temperaturavkännare eller fel på fläktstyrningen.
Användarvisningsbild
av snepo
andersuw skrev:Om fläktarna går igång med helkall motor får det mig närmast att misstänka fel på någon temperaturavkännare eller fel på fläktstyrningen.
Ska ut och kolla felkoder nu. Återkommer om jag får fram nåt
Användarvisningsbild
av apersson850
Eller fel på avkänningen av trycket i klimatanläggningen. Det finns ju två anledningar till att man kör fläktarna. Antingen hög kylvätsketemperatur eller högt tryck i AC:n.
av andersuw
apersson850 skrev:Min nuvarande är inte VEA, utan D5244T15, alltså femcylindrig D5. Sitter en större och en mindre elfläkt diagonalt bakom kylarpaketet.
På min bil (D4 -15 med VEA-motor D4204T5) verkar det dock bara finnas en fläkt. I VIDAs förteckning över komponenterna för klimatanläggningen i min bil hittar jag bara en fläkt vid sidan av kupéfläkten och den beskrivs som "Elkylfläkt (samma fläkt som motorkylsystemet använder)".
Användarvisningsbild
av snepo
Har kollat felkoder. Hittade inga. Felmeddellandet i instrumentet var borta. Stoppade i en ELM 327. Körde hårt nästan en timme. Tempen som högst var 56 grader. I stadskörning sjönk den till 50 grader. Vet inte hur pålitlig en ELM är. Borde ju inte visa mer än 30 grader fel. När jag startade efter att kollat felkoder gick inte fläktarna igång. De gick inte heller när jag stängde av bilen. Mysko. Termostat??
Transmissionsolja till M66

Jag bytade på min S80 2.5ft med m66. Jag t&a[…]

När jag tänker efter så är de[…]

Dörrlås under vintern.

För två veckor sedan tvättade jag […]

Vet vilken givare du menar. Hade upp den för[…]