Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag har en V70 D5 AWD mod2011 (205hk aut).
Den har dragit mellan 0,69 och 0,93, mätt vid pump kontra trippmätare.
Skulle säga att normalförbrukniongen är 0,8-0,85. 2 mil motorväg till jobbet o lika långt hem...

Färddatorn visar allt mellan 7 och 20 procent för lite, beroende på körmönster.

D
Det beror på flera olika faktorer.
Nu när det börjat bli kallt så drar den mer än i somras, extravärmen påverkar väl litegrann. Framdäcken är i stort sett helt utslitna, det verkar också påverka en del. Å andra sidan drog den inte över 0,8 l/milen när vi körde Sverige-Spanien t.o.r. med över 600 mils körning, varav i stort sett allt var ganska hård körning. Just nu ligger den på ca. 0,8 l/mil, motorvägskörning och stadskörning om vartannat.

Kanske ska tillägga att bilen är Polestaroptimerad. Det kan inverka också.
MarcusJ skrev:Det beror på flera olika faktorer.
Nu när det börjat bli kallt så drar den mer än i somras, extravärmen påverkar väl litegrann.
Bränslevärmaren räknas väl inte in i färddatorns liter/mil så det blir väl mer felvisning än merförbrukning. Just med automater i kyla däremot så sliras det ju friskt innan den når något visst gränsvärde för temperaturen vilket drar upp förbrukningen ganska mycket. Jag var uppe i 1,5 l/mil en lite mer inspirerad tank i vintras, inte en D5 dock men då ligger jag på 1,1-1,2 vanligtvis.
Nej, bränslevärmaren påverkar inte färddatorns siffror. Men det påverkar ju snittförbrukningen i praktiken ändå, drar ju upp förbrukningen extra mycket just när både motor och växellåda är kalla.

Hej. Nu är det -5 grader ute när detta p[…]

Transmissionsolja till M66

Ato24.de/en har den bäste "oljehittaren&[…]

Har du kört motor OCH kupevärmare nä[…]

EX60

Betalar 8750kr/mån för min CareByVolvo […]