Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av bilman
Tack för all info! Gjorde en primitiv ”undersökning#, roade mig med att räkna volvomotor i tre stora stadsparkeringar. Överlägset D4 (37st), D5(10), D2 ,D3 och 2.5T(9var), Drive och 2.4T (5 vardera). Äger nu en 25 år gammal 745 som gått 24mil, bortskämd med utrymme och bekvämlighet. Själv är jag relativt gammal och vill inte reparera hur mycket som helst. Tänkte V60/50/40 men med tanke på 745an är V70 som föredras. Ute efter en bil som jag kan behålla 20 år. Trots att D tycks ha sålt enormt väljer jag bort dieslarna. Läste att tanken blir ju aldrig fullständigt tom, tankar man då bensin på etanol krånglar elektroniken. T4 är ju bensinare men motorn ( 175-200 hk?) är för kraftig för mig. I min ”undersökning” hittade jag 2st T4 och 3st 2.0F. Kanske ska jag gå ner till V60/50/40, men har man haft 245 och 745 känns svårt. På somrarna kör jag till fjällen och det blir flera hundra mil på E-vägar. Då gäller att ha en alert bil när man kör om. På vintrarna kör jag en eller två ggr i veckan: storhandlar, hälsa på och sådant. Hade tänkt 045/ 1998 men de också är gamla och kräver mycket byte av delar. Tänkte också Passat men jag har alltid kört Volvo. Varför är det få V70-bensinare på marknaden?
Användarvisningsbild
av snepo
bilman skrev:Tack för all info! Gjorde en primitiv ”undersökning#, roade mig med att räkna volvomotor i tre stora stadsparkeringar. Överlägset D4 (37st), D5(10), D2 ,D3 och 2.5T(9var), Drive och 2.4T (5 vardera). Äger nu en 25 år gammal 745 som gått 24mil, bortskämd med utrymme och bekvämlighet. Själv är jag relativt gammal och vill inte reparera hur mycket som helst. Tänkte V60/50/40 men med tanke på 745an är V70 som föredras. Ute efter en bil som jag kan behålla 20 år. Trots att D tycks ha sålt enormt väljer jag bort dieslarna. Läste att tanken blir ju aldrig fullständigt tom, tankar man då bensin på etanol krånglar elektroniken. T4 är ju bensinare men motorn ( 175-200 hk?) är för kraftig för mig. I min ”undersökning” hittade jag 2st T4 och 3st 2.0F. Kanske ska jag gå ner till V60/50/40, men har man haft 245 och 745 känns svårt. På somrarna kör jag till fjällen och det blir flera hundra mil på E-vägar. Då gäller att ha en alert bil när man kör om. På vintrarna kör jag en eller två ggr i veckan: storhandlar, hälsa på och sådant. Hade tänkt 045/ 1998 men de också är gamla och kräver mycket byte av delar. Tänkte också Passat men jag har alltid kört Volvo. Varför är det få V70-bensinare på marknaden?
175-200hk är för kraftigt,samtidigt vill du ha en alert bil när du kör om. Får inte ihop det.Då är ju diesel bra,alert på låga varv.
Användarvisningsbild
av apersson850
Nä, det finns ju en pedal längst ner till höger att dosera med. Den måste inte nödvändigtvis ligga platt i nivå med golvet hela tiden. Bara när du ska göra en rask omkörning.

Många V70 köps/leasas som tjänstebilar. Många som har förmånsbil kör rätt mycket med bilen varje år, och då har diesel under några år varit det förmånligaste alternativet. Dieslarnas höga effektuttag vid låga varvtal inbjuder till lugn och avslappnad körning, som rätt många gillar. Det gör dem också till bra dragbilar, något åtminstone jag själv gillar.
Användarvisningsbild
av snepo
apersson850 skrev:Nä, det finns ju en pedal längst ner till höger att dosera med. Den måste inte nödvändigtvis ligga platt i nivå med golvet hela tiden. Bara när du ska göra en rask omkörning.

Många V70 köps/leasas som tjänstebilar. Många som har förmånsbil kör rätt mycket med bilen varje år, och då har diesel under några år varit det förmånligaste alternativet. Dieslarnas höga effektuttag vid låga varvtal inbjuder till lugn och avslappnad körning, som rätt många gillar. Det gör dem också till bra dragbilar, något åtminstone jag själv gillar.
Ja det är underbart,att slippa varva 3000 eller mer för att få effekt.
av Mwi
snepo skrev:Ja det är underbart,att slippa varva 3000 eller mer för att få effekt.
När min varvräknare visar 3000 rmp så visar hastighetsmätaren 170 km/h så jag förstår inte riktigt ditt problem, men jag kör ju inte diesel med amatörtrim.
Användarvisningsbild
av snepo
Mwi skrev:
snepo skrev:Ja det är underbart,att slippa varva 3000 eller mer för att få effekt.
När min varvräknare visar 3000 rmp så visar hastighetsmätaren 170 km/h så jag förstår inte riktigt ditt problem, men jag kör ju inte diesel med amatörtrim.
Bensinmotor behöver mycket varv,för att ge effekt kontra diesel.
Användarvisningsbild
av börne
snepo skrev:Bensinmotor behöver mycket varv,för att ge effekt kontra diesel.
Då har du inte kört en 2,5T/FT med 231hk motorn & 340Nm vid 1700rpm... den behöver verkligen inte varvas för att dra.

Resonemanget TS har är ju rätt udda, den ska va alert när man kör om men får inte ha nån effekt ?:-/
av bilman
Från början var valet mellan D och T. OM jag minns rätt så är det mer service på D än T. Dessutom läste om något partikelfilter i dieslarna som är mycket dyrt när det är dags för filterbyte. Att köra korta sträckor är inte bra för partikelfiltret. Tröttsamt med all växling i stadstrafik.Värsta fallet jag läste om är en D3 som ”äter” kylarvätska, 5 besök på volvo verkstad utan att de hittar orsaken. Undermåligt rostskydd. Eftersom jag är ute efter nyare Volvo att ha i 20 år så är 2011modellerna troligen lämpliga. Det säga att D3 och D2 inte behöver PDF service, De är självrengörande. T4 å andra sidan sägs inte behöva ventiljustering. T4 skatt 1200kr. Läste att servicen på 1.6 DRIVe är 12000kr efter 12000mil. D3 satt i 56% av V70 2011. T3 är billigare i service än dieslarna. Inte säker på uppgifterna. Jag försöker att göra så stor jämförelse som möjligt trots de negativa aspekterna. T3/ T4 eller D3/D4 att ha i 20 år?
Användarvisningsbild
av snepo
bilman skrev:Från början var valet mellan D och T. OM jag minns rätt så är det mer service på D än T. Dessutom läste om något partikelfilter i dieslarna som är mycket dyrt när det är dags för filterbyte. Att köra korta sträckor är inte bra för partikelfiltret. Tröttsamt med all växling i stadstrafik.Värsta fallet jag läste om är en D3 som ”äter” kylarvätska, 5 besök på volvo verkstad utan att de hittar orsaken. Undermåligt rostskydd. Eftersom jag är ute efter nyare Volvo att ha i 20 år så är 2011modellerna troligen lämpliga. Det säga att D3 och D2 inte behöver PDF service, De är självrengörande. T4 å andra sidan sägs inte behöva ventiljustering. T4 skatt 1200kr. Läste att servicen på 1.6 DRIVe är 12000kr efter 12000mil. D3 satt i 56% av V70 2011. T3 är billigare i service än dieslarna. Inte säker på uppgifterna. Jag försöker att göra så stor jämförelse som möjligt trots de negativa aspekterna. T3/ T4 eller D3/D4 att ha i 20 år?
Behåll den du har. Priset du får betala för det du vill ha,kan du reparera din gamla hur länge som helst.
Volvo car UX

Om du har google automotive i bilen så f&ari[…]

Vi har en Subaru XV, samma som Outback men kortare[…]

Är det gamla eller nya drivlinan i bilen? De[…]

Lyfta bilen

Det står i manualen (nedladdningsbar fr&arin[…]