Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag vågade inte xenonkonverera. Finns ett antal trådar där det uppstått trassel. Köpte led G8 från xenonkungen, lyser jäkligt bra, kanske inte lika perfekt ljusbild som original eller xenonkonvertering.
Ok. Skall ta ett kit från prestandabelysning.se
Grym service och bra kvalité. Fick en rekommendation på deras premium canbus kit med snabbtändande lampor för ~1300kr styck. Dyrare än extraljus, men va fan. Köpt av dem tidigare och kvalitén är riktigt bra.
Urbis skrev:Jag vågade inte xenonkonverera. Finns ett antal trådar där det uppstått trassel. Köpte led G8 från xenonkungen, lyser jäkligt bra, kanske inte lika perfekt ljusbild som original eller xenonkonvertering.
Har du möjlighet att ta en bild och lägga upp?

Lyser dom lika långt som halogen?
swemax skrev:
Urbis skrev:Jag vågade inte xenonkonverera. Finns ett antal trådar där det uppstått trassel. Köpte led G8 från xenonkungen, lyser jäkligt bra, kanske inte lika perfekt ljusbild som original eller xenonkonvertering.
Har du möjlighet att ta en bild och lägga upp?

Lyser dom lika långt som halogen?
Jag upplever att de lyser mycket längre än halogen, väldigt mkt vitare i varje fall. Ska försöka åka ut en kväll o ta ett foto.
Kanon, uppskattas!
Kan någon kort och koncist berätta om vad denna "helljuskonvertering" skulle innebära.

Jag förstår inte riktigt.

Ta ett standardupplägg, man har bixenon. Dvs när det är halvljus så bländas xenonbrännarna av rent mekaniskt, när det är helljus så dras skärmen tillbaka och man kompletterar med tex H7 halogen 55 W per sida. Som jag ser det en perfekt lösning och ett synnerligen starkt helljus.

Menar ni på allvar att man ska tända upp och släcka ner xenonbrännare istället för detta halogenljus? Det tar ju åtminstone fem sekunder innan de ordinarie xenonbrännarna börjar ge nominell ljuseffekt och detta är normalt en operation som sker en enda gång, när man startar bilen. Kan inte tänka mig att xenonbrännare mår särskilt bra av att slås på och av ideligen och dessutom med denna fördröjning innan full effekt nås.

Snälla förklara, jag fattar ej.
Du har rätt. Dock blir xenonljusen varma efter ett tag och då tänder de betydligt snabbare nästa gång.
LED lampor är klart bättre i det här sammanhanget och nu börjar de få ganska bra ljusstyrka.
Vitsen är att när väl "systemet" är uppe i temp så går det ganska snabbt upp till full effekt
Och då får du ett helljus nästan jämförbart med extraljus
Dessutom med en betydligt trevligare färg på ljuset än med halogen
swemax skrev:Vitsen är att när väl "systemet" är uppe i temp så går det ganska snabbt upp till full effekt
Och då får du ett helljus nästan jämförbart med extraljus
Dessutom med en betydligt trevligare färg på ljuset än med halogen
Men jag ser ju med egna ögon hur lång tid det tar för bilens ordinarie Osram Nightbreakers bixenon att tända och ge full effekt. Långt ifrån momentant, snarare uppåt 5 - 10 sekunder innan de ger full effekt. Känns verkligen inte som en teknologi lämplig för att koppla på/av ideligen som det ju blir med helljus, dels bäddat för trubbel rent tekniskt och dels ineffektivt för vad man vill uppnå med att slå på helljus: momentan full effekt.

Du borde rimligen kunna testa att koppla ur ABS-mo[…]

Jag rengjorde givaren eller iallafall gallerspring[…]

Kan det vara så att det är problem med[…]