Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av apersson850
Det spelar ingen större roll med de låga belastningar det handlar om här. Att dra hårt på låga varv kan vara olämpligt, men så fort det handlar om det så växlar ju lådan ner istället. Som skrivits ovan.
Det som märks här är en komfortgrej.
På min lite äldre bil löser lådan alltså detta genom att inte ligga med stumt ilagd lockup på låg belastning och låga varvtal. Om jag då gasar lite, låser lockup (i ekonomisyfte, förstås), varvid man hamnar i det område då vibrationer kan uppstå. Men de är inte speciellt kraftiga och varar dessutom bara momentant, för farten ökar ju i regel när man gasar på. Dessutom är en femcylindrig förstås normal mindre vibrationsbenägen än en fyrcylindrig.
Värst blir det om jag manuellt väljer samma växel som D-läget hade gjort, för med manuellt växelval ligger lockup i hela tiden. Då får även jag en vibration på lätt belastning. Använder jag istället S så försvinner vibrationerna, eftersom motorn då surrar med fyran ilagd, istället för femman, exempelvis.

Med min motor/växellådekonfiguration räcker det alltså att köra på D, så löser bilen problemet själv. Något speciellt ECO läge hade de inte infört när jag köpte min.

Intressant att se hur olika tekniska lösningar från olika år får några problem att försvinna och skapar andra...
Elpriset

Det blir alltså 19hk som den snurran skulle […]

Någon som har gjort en optimering och vill d[…]

Japp ECM ligger nere från det att man st&a[…]

Jag rengjorde givaren eller iallafall gallerspring[…]