Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av CarMan
såna där testar var länge sedan jag sluta läsa!

det är helt ointresant för mig vad en eller några jornalister tycker om en bil. eller vad min granne med tycker för den delen. Det är jag som ska ha bilen & det är mina egna känslor/upffatnig/bedömning som får avgöra!

har läst en del tester där man försöker sig på at räkna ut hur mycke bilen kostar i drift, då har man kollat på service priser & vissa utvalda reservdelar, men inte heller här blir det rätt!!!

att ta med priset på ett avgas system på en 850/V70 efter ett vist miltal slår ju groft fel. detta system är dytr, men håller mycket länge (har fortfarande inte börjat att byta avgas system på 850, mer än på krock skador)

& det lär finnas fler delar man kalkulerar helt fel med.

i bland så klankar jornalister ner på saker, bara för att dom själva inte har förstått hur en grej funkar.
Användarvisningsbild
av CarMan
Självklart förstår jag att man blir nekad att ladda mjukvara!

Volvo har lämnat garanti på bilen.
återförsäljaren har rätt att debitera volvo för garantireprationerna.

du måste ha ett fel på bilen för att få felet åtgärdat gratis via garantin.

kommer du in o säger att du vill ha en viss styrenhet uppdaterad med ny mjukvara, så har du ju inte anmärkt på nått fel & återförsäljaren har inget fel den kan laga = dom kommer att få avslag på garantin om dom skickar den till volvo & själva stå för kostnaden.
av S60AWD2.5T
CarMan skrev:Självklart förstår jag att man blir nekad att ladda mjukvara!

kommer du in o säger att du vill ha en viss styrenhet uppdaterad med ny mjukvara, så har du ju inte anmärkt på nått fel & återförsäljaren har inget fel den kan laga = dom kommer att få avslag på garantin om dom skickar den till volvo & själva stå för kostnaden.
Nu hänger jag inte med riktigt..... :oops:
Användarvisningsbild
av CarMan
S60AWD2.5T skrev:
CarMan skrev:Självklart förstår jag att man blir nekad att ladda mjukvara!

Nu hänger jag inte med riktigt..... :oops:
nä det förstår jag
hamna ju i totalt fel tråd av nån anledning.

jag klistrar in den på rätt plats istället.
av frenchie
1
Senast redigerad av 1 frenchie, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av CarMan
&:an har ju en helt annan konstruktion & får en helt annan karaktär.
den har ju bland annat variabel lyfthöjd på ventilerna
av LeoniAquila
AWD har jag inte kört, däremot den vanliga 3,2:an. Mycket fin bil. Skall man jämföra med t.ex. BMW så finns det ju en mängd aspekter. Jag har tyvärr inte kört 5-serien, men X3:an (motsv. nya XC60?) var kalas. Styrning var klart bättre än i Volvo S80 och då är ändå BMW:n en liten SUV.

Visst är det så att tidningen AMS färgas av sitt tyska ursprung och gärna favoriserar BMW och Audi. Teknikens Värld tycker jag däremot favoriserar Volvo, svensk som den är. Min uppfattning (från tidningarna alltså!) är att S80 är en mycket bra bil på de flesta punkter, men den räcker ändå inte riktigt ända fram.

Vi bör även beakta modellcyklerna. BMW:n kom redan 2002, Volvon är ju ny.

Till sist vill jag påpeka att bränsleförbrukningen i Volvo inte imponerar. Har inga siffror för AWD, men den vanliga 3,2 drar väl ca 0,98 liter milen. Motsvarande BMW 530i (automat) har 20 hästkrafter fler men drar bara 0,75 liter/mil, blandad körning. Volvo skall väl stå för miljö (bland annat), BMW för sportighet (m.m.). Då tycker jag inte Volvo lyckas särskilt väl på den punkten...
av FentonSpadrig
Nu väcker jag liv i den här, rent ut sagt, skitgamla tråden bara för att ge mitt intryck, om det nu skulle vara så att någon är intresserad av en 3.2 AWD eller sådär. Jag har än så länge bara haft min bil i ett par dagar, men jag anser mig ändå kunna ha en del åsikter.

Kanonbil som S80 i övrigt, så det behöver jag väl inte gå in i närmare detalj på. Denna bil har en av de kraftfullaste motorerna till S80 (-07), men generellt tycker jag nog inte att det är något "vrålös" i den. T.ex har vi en V70 D5 (2006) som tjänstebil som jag tycker har betydligt mycket mer kraft. Därmed inte sagt att den är slö heller. Lagom sådär, men inte så mycket mer.

Bensinförbrukningen är väldigt varierande och jag tror nästan att Volvos egna siffror är betydligt lägre än vad man får fram när man kör själv. Väldigt i underkant med andra ord. Nu har jag kört fram och tillbaka till jobbet i ett par dagar (endast stadskörning). Jag kör lugnt, håller hastigheten (+/- 5 km/h) och accelererar inte mer än nödvändigt. Men trots detta känns det som att förbrukningen i stadskörning bör hamna uppåt 2 l/milen (1,5 - 2 l i alla fall). På landsväg är det dock bättre, då kan man absolut hamna på 0,7 - 1,0 liter/milen, vilket är ungefär var min gamla V70 2,0F drog.

Motorn tycker jag är tyst och den 6-stegade automatlådan som sitter i tycker jag gör ett kanonjobb vad gäller växlar för att hålla motorn på så låga varv som möjligt.

Kanonbil som känns stabil och "lyxig" enligt mitt tycke. Dock är det ju vissa grejer som känns lite sådär, men det är inte unikt för S80. T.ex så känns intredningen ibland lite plastig och det knäpper en del om inredningen när man kör på ojämnt väglag. Men det är detaljer. Jag är grymt nöjd, även om bensinnotan med dagens priser närmare 15 kr/l gör att detta blir en rätt dyr bil att äga...

Här har ni min kärra:
http://www.garaget.org/?car=248951
Användarvisningsbild
av Funk
Bränsletörsten på 3.2 beror väldigt mycket på den som kör och hur man behandlar gaspedalen... Jag körde 100 mil landsväg i vintras med företagets XC70 3.2 och landade på 0,85 mätt vid pumpen. Inte så illa med 18" Nokian dubbdäck tycker jag....
Enligt färddatorn så går den normalt på 1,7 på det sätt vi brukar bilarna, och det är 0,1 över vad vår XC60 T6 drar.. :roll:
Motorn som sådan går silkeslent och mjukt, men varvar enligt mig massor utan att egentligen gå speciellt bra. Men den fungerar i alla fall betydligt bättre i XC70 och S80 än i de två XC90 vi har, där är den outhärdligt trött och varvande.

/Thomas
av Lövet
Jag kan fylla på med mina erfarenheter:

*Bränsleförbrukning - för mig snitt ligger på 1.22 lit/mil. Då ska man vara medveten om att jag aldrig åker landsväg i konstant fart utan det är enbart motortrafikleder med mycket rödljus eller stadskörning och sedan motorväg. Det är mindre än min förra 2.5T i alla fall. Men snålt är det fan inte.

* Ljudet - tycker jag är tämligen ointressant för att vara en rak sexa. Först över 5000 varv börjar den morra lite men dit blir man aldrig lockad att varva. På låga varv låter den i stort sett ingenting.

* Vibrationer - en av bilens starkaste punkter. Den vibrerar aldrig.

* Sammanfattat så är det en extrem komfortmotor. Passar perfekt i V70/S80 som inte är en körglad bil av naturen. Kör man mycket i konstant fart så håller sig förbrukningen på en trevlig nivå men i stan blir det dyrt.
Xc60 MY26 Kylt handsfack

Har xc60 MY26 kylt handsfack?

Kylvätska till 740 b230f

Tänk på att du tömmer hela systeme[…]

Xc60 My26 T6 230v laddare

Det laddas automatiskt.

Tid för service - volvo s60 2017

Motorn lär hålla men försäkri[…]