Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

W.A.P.E. skrev:Står det AWTG-81 SC så har du 8-stegslådan och nya 4-cyl VEA 181hk. Finns ingen annan möjlighet när du har FWD.
Här kan du läsa om bilen: https://www.media.volvocars.com/se/sv-s ... /xc70/2014
Vad du fått 205hk från vet jag inte (däremot 200hk), här kan du kolla vad Polestar ger: https://www.polestar.com/se/produkter/modelloversikt/
Tack, jag gick som sagt på vad säljaren sa i telefon när jag frågade om 6- eller 8-stegslåda. Men på pappret står beteckningen ovan ja.

Gällande 205hk var också vad säljaren sa, när jag frågade vad optimeringen som det gjordes reklam för på vindrutan innebar.

Jag själv tyckte det var en rätt pigg bil när jag testkörde den, och har därför svårt att veta vad optimeringen skulle innebära utan att kört en av varje samtidigt typ. Därför jag frågar lite, och tänkte se om det på pappret går att komma fram till ett klart JA eller NEJ.

Sen går det väl att göra den där optimeringen lite när som helst som jag förstod det?

Tack för länkarna.

/Söder
Jag vet inte exakt vilket resultat man får av en optimering på en D4 VEA, men på den D5 jag har kan man alltså få lägre bränsleförbrukning än original, om man kör snällt och försiktigt i 80-90 km/h. Skillnade är sådan att det betalar för optimeringen över 20000 mil. Men om man ska gasa på och verkligen utnyttja optimeringen, då ökar ju snarare förbrukningen, eftersom högre effekt inte tillverkas av luft allena.
Summan blir att om du för det mesta kör lugnt och fint kan du då måhända njuta av något lägre förbrukning än standard, men när du gasar på får du ut mer kraft, fast då får du förstås betala med diesel.

Det går att köra in och tanka i en optimering när som helst. Tar bara några minuter.

City Safety fanns med funktion upp till 30 km/h (som i min 2012:a) och senare med funktion upp till 50 km/h (ska finnas i en 2014). För antikollisionsbromsning i högre hastigheter behövs Forward collision warning with full auto brake, något som ingår i Driver support-paketet. Av din beskrivning att döma har du det paketet.

Knappen med A i rund pil sitter där du beskriver. Det gör också knappen för rattvärme, om du nu har det. Symbolerna påminner om varandra, så på en suddig bild kanske du inte ser någon skillnad. Du kan också ha båda knapparna.
W.A.P.E. skrev:Står det AWTG-81 SC så har du 8-stegslådan och nya 4-cyl VEA 181hk. Finns ingen annan möjlighet när du har FWD.
Här kan du läsa om bilen: https://www.media.volvocars.com/se/sv-s ... /xc70/2014
Vad du fått 205hk från vet jag inte (däremot 200hk), här kan du kolla vad Polestar ger: https://www.polestar.com/se/produkter/modelloversikt/
När jag klickade via din länk, får jag upp 215hk Polestar?

XC70

Engine Transmission Model year Original Polestar Engine Denom. Motorkod SP
D4 Automatic AWD 2014, 181HP (original) 181 hp / 420 Nm 215 hp / 440 Nm D5244T12_A 81 31432180

Ber om ursäkt för formateringen om den blir konstig..

EDIT: Ser nu det blivit AWD av någon anledning...

/Söder
apersson850 skrev:Jag vet inte exakt vilket resultat man får av en optimering på en D4 VEA, men på den D5 jag har kan man alltså få lägre bränsleförbrukning än original, om man kör snällt och försiktigt i 80-90 km/h. Skillnade är sådan att det betalar för optimeringen över 20000 mil. Men om man ska gasa på och verkligen utnyttja optimeringen, då ökar ju snarare förbrukningen, eftersom högre effekt inte tillverkas av luft allena.
Summan blir att om du för det mesta kör lugnt och fint kan du då måhända njuta av något lägre förbrukning än standard, men när du gasar på får du ut mer kraft, fast då får du förstås betala med diesel.

Det går att köra in och tanka i en optimering när som helst. Tar bara några minuter.

City Safety fanns med funktion upp till 30 km/h (som i min 2012:a) och senare med funktion upp till 50 km/h (ska finnas i en 2014). För antikollisionsbromsning i högre hastigheter behövs Forward collision warning with full auto brake, något som ingår i Driver support-paketet. Av din beskrivning att döma har du det paketet.

Knappen med A i rund pil sitter där du beskriver. Det gör också knappen för rattvärme, om du nu har det. Symbolerna påminner om varandra, så på en suddig bild kanske du inte ser någon skillnad. Du kan också ha båda knapparna.
Tack för bra svar.

Det här med optimeringen är för mig en lite lustig grej. Jag tänker mig hormonstinna 18-åringar som sänker sin Honda CRX och chippar den osv. Varför, varför, lämnar inte Volvo ut en bil/motor som är så bra som möjligt från början? =)

Jo, bilen ska ha rattvärme också. Hur sitter knapparna om det finns både och? Vet du det?

/Söder
StefanN skrev:Kan du ens få Polestar på en framhjulskrafsare?
När jag kollar på Polestars hemsida, så går det som du säger inte att välja FWD där som alternativ. Dock, så säger säljaren det, med stort klistermärke på vindrutan och allt..

/Söder
Samme säljare som påstår att den åttaväxlade TG-81SC är sexstegad?
soder skrev:Det här med optimeringen är för mig en lite lustig grej. Jag tänker mig hormonstinna 18-åringar som sänker sin Honda CRX och chippar den osv. Varför, varför, lämnar inte Volvo ut en bil/motor som är så bra som möjligt från början? =)
Det är inte ett dugg konstigare än att man levererar bilar med vanlig farthållare, och sen tar extra betalt för att leverera den bättre adaptiva farthållaren. Eller säljer samma motor i D3/D4/D5 utföranden, där man också får betala efter vilken effekt man vill ha.
Jo, bilen ska ha rattvärme också. Hur sitter knapparna om det finns både och? Vet du det?
Vid sidan om varandra.
apersson850 skrev:Knappen med A i rund pil sitter där du beskriver. Det gör också knappen för rattvärme, om du nu har det. Symbolerna påminner om varandra, så på en suddig bild kanske du inte ser någon skillnad. Du kan också ha båda knapparna.
Någon som är bra på att se?
5.jpeg
5.jpeg (111.21 KiB) Visad 475 gånger
/Söder
soder skrev:
StefanN skrev:Kan du ens få Polestar på en framhjulskrafsare?
När jag kollar på Polestars hemsida, så går det som du säger inte att välja FWD där som alternativ. Dock, så säger säljaren det, med stort klistermärke på vindrutan och allt..

/Söder
Dubbelkolla med säljaren, det kan hända att Polestars hemsida inte är uppdaterad.
apersson850 skrev:Samme säljare som påstår att den åttaväxlade TG-81SC är sexstegad?
soder skrev:Det här med optimeringen är för mig en lite lustig grej. Jag tänker mig hormonstinna 18-åringar som sänker sin Honda CRX och chippar den osv. Varför, varför, lämnar inte Volvo ut en bil/motor som är så bra som möjligt från början? =)
Det är inte ett dugg konstigare än att man levererar bilar med vanlig farthållare, och sen tar extra betalt för att leverera den bättre adaptiva farthållaren. Eller säljer samma motor i D3/D4/D5 utföranden, där man också får betala efter vilken effekt man vill ha.
Vid sidan om varandra.
Säljaren sa aldrig att den beteckningen var sexstegad. Han sa bilen var sexstegad när jag frågade. Antagligen utan att han hade alla papper framför sig då.

Lite konstigare tycker jag det allt är. Med D3/D4/D5 kan jag se det positiva. Varför göra en svagare motor osv, om man istället kan göra den starka svagare och bränslesnålare. Eller, ja, kanske lite dumt att ta olika betalt o så.... hmm, ja lite samma sak kanske.

Om de sitter sida vid sida, i vilken ordning har man det då?

/Söder
Selekt garantin gäller ej hyrbil

Hej allihopa, Jag ska köpa en Volvo xc40 mil[…]

Batteri som är på upphällningen ka[…]

Radion XC40 2024

Jag har haft samma problem sedan jag köpte […]

Transmissionsolja till M66

Kollade lite mer nu, och volvo orginaloljan p&arin[…]