- fre 30 sep 2016, 18:49
#1113084
Jag har ingen T4F, men en V70 2.0F. Det finns mycket dravel och falska rykten om dessa bilar. Dom flesta kommer från sådana människor som aldrig har kört eller ägt någon FFV.
Service är inte konstigare eller dyrare än vilken annan bil som helst. Däremot är det en sak att veta om. Service för min bil är var 2000 mil, men oljebyte och filter var 1000 mil. Nu är det ju så den som är mån om sin bil och vill kunna köra den problemfritt många år framöver, han byter olja en gång om året oavsett hur långt han har kört. Det är ju faktiskt rekommenderat så. Därför blir det ingen extra belastning med några kortare bytesintervaller. Dom infaller ändå, naturligt. (Även i en bil med något annat bränsle).
T4F lär ha lite längre intervall för service och oljebyte, 3000 mil för service och 1500 mil för olja och filter. Motorn har ingen kamrem. Den har kamkedja i stället. Det finns ingen schemalagd intervall för den kedjan. Det kan tolkas som att den håller så länge bilen i övrigt håller och kanske bör bytas i en okänd och avlägsen framtid?
Du frågar om bränsle. Om du läser lite inlägg här på forumet så ser du efter en stund att det är oftast dom som håller på att byta bränsle hela tiden som upplever mest problem. Vi som kör på ett och samma bränsle gör det problemfritt. Men en sak är viktig, Adaptering. Det är viktigt att det blir rätt gjort om man har bytt bränsle, men mycket enkelt. Har man gjort det på rätt sätt så gäller det så länge man kör på det aktuella bränslet och man behöver inte tänka på det något mer. Och det gäller i båda fallen, när man byter från bensin till E85 och tvärtom, från E85 till bensin. Men bilen går bättre på E85 så det finns ju ingen anledning att byta. Möjligen om man råkar hamna på en plats utan E85, men det är nog sällsynt i vårat land?
Svårigheter med köldstarter är ett annat ogrundat rykte. Jag har startat min bil i minus 27 grader en gång. Jag hade glömt att koppla in värmaren på kvällen. Nästa morgon var det minus 27. Bilen startade som den alltid har gjort. D.v.s. utan problem. Visserligen inte nyttigt, men det gäller för alla bilar oavsett bränsle. Alla Volvo FFV har fabriksmonterad elektrisk motorvärmare. Volvos "eget" system som är fullt utbyggbart till kupévärmaruttag och alla andra tänkbara tillbehör. Så om du är spekulant på en begagnad FFV, se till att anslutningskabeln finns med. Den tillhör bilen. Inte någon annan som tycker att "den är bra att ha!".
Nu önskar jag att jag hade kunnat berätta vad den senaste servicen kostade. Jag lät göra 12000-milservice härom veckan, men har inte fått fakturan ännu. Jag bor på en mindre ort där alla är kända, så man har lite "kredit". Men den kommer väl snart?
Slutsats: Det är inget konstigt att köra eller äga en FFV och att köra den på E85. Det är som vilken annan bil som helst och kräver inget speciellt extra av föraren/ägaren. Sedan kan det vara lite olika egenskaper på dom olika FFV-modellerna, men det är en annan historia och liksom i tidigare fall, gäller det även alla andra bilar avsedda för andra bränslen.
Ett tillägg om skatt på en FFV. Den hade ju reducerad skatt under dom 5 första åren. Men därefter höjdes skatten och bilen står inte registrerad som miljöfordon i Bilregistret längre. Men du får naturligtvis köra så mycket du vill på E85 ändå. Det är bara ett stolligt politiskt beslut som har skapat den här konstiga situationen. Det finns ingen klar tanke med det hela. Min skatt ligger för närvarande på ca 1400 kr om året på en V70 2.0F -08.
Senast redigerad av 1 Rådlös, redigerad totalt 0 gånger.