superpin skrev:Det finns alltså ingen låsknapp på XC70s baklucka?
Det där har nog varierat. Det omnämns två knappar intill varandra i bruksanvisningen, men på min bil sitter det i alla fall bara en knapp på luckans utsida. Den används till att begära öppning av luckan. Är bilen olåst kan vem som helst öppna, är den låst måste jag ha nyckeln i fickan. Något mekaniskt öppningshandtag finns inte, det är bara en elektrisk tryckknapp.
Sen finns det förstås en stängningsknapp på luckans underkant.
Däremot finns det ingen knapp att låsa bilen med där bak, typ som det gör på varje dörrhandtag.
Som det fungerar nu kan jag, under förutsättning att bilen är låst, välja på två metoder:
- Öppna luckan och lås samtidigt upp dörrarna.
- Öppna luckan utan att dörrarna låses upp.
Oavsett metod blir luckan inte låst efter det att den stängts igen. Vilket nog är bra, för då kan man inte låsa sig ute lika lätt den vägen, typ genom att ha nyckeln i en väska som man sätter in i bilen.
Det enda jag ser att jag rent personligen skulle kunna vara betjänt av vore då en sån där låsknapp, av samma typ som sitter på dörrhandtagen, även på bakluckan. Nu måste jag ju antingen rota fram nyckeln eller ta några steg till närmsta bakdörr och trycka där. Med tanke på hur mycket för lite vi i västvärlden oftast motionerar ser jag inte de stegen som något stort problem, men det kan man ju värdera olika.
Anders, XC90 D5 AWD Inscription 2019.