Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Det är EU krav att TPMS ska monteras i fabriken ..från 2012 på alla nya typgodkända modeller, samt alla bilar tillverkade från 2014.

Enligt Schrader som tillverkade sensorerna på den tiden, har det funnits som tillval på V70 från 06/2006, men enligt diskussioner vi har haft erbjöds det aldrig på den Svenska marknaden. Sensorn ändrades då 2008 till en VDO.

På USA marknaden fanns det från 2004 årsmodell. 2004-2007 modeller hade 315 Mhz sensorer vilken var vanlig i USA men förbjudit inom EU (där 315 används av militären). Inom EU är det 434 Mhz som gäller, och många bilar till den US marknaden har även standardiserats nu på den frekvensen inkl. de flesta Volvo från 2008 och framåt.

Om bilen hade inte TPMS monterat från början, då troligtvis saknar den tyvärr både mottagaren och mjukvaran som krävs. Alternativet är en eftermonterat sats, t.ex. denna http://webbshop.safetyseal.se/cub-tpms- ... p-996.html
Om nu Volvo vill skulle det i alla fall gå att göra den versionen som inte kräver givare i fälgarna, utan som känner att ett hjul tappar luft genom att jämföra varvtalet via ABS-givarna. Det handlar ju bara om mjukvara. Nödvändiga signaler finns redan. De ska bara utvärderas på ett annorlunda sätt.
Selekt garantin gäller ej hyrbil

Hej allihopa, Jag ska köpa en Volvo xc40 mil[…]

Batteri som är på upphällningen ka[…]

Radion XC40 2024

Jag har haft samma problem sedan jag köpte […]

Transmissionsolja till M66

Kollade lite mer nu, och volvo orginaloljan p&arin[…]