Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av least
volvovesjuttio skrev:Men med detta felet som man kan härleda till felkoderna från 2014 är det ganska uppenbart att så är fallet.
Även om inte felet skulle ha varit ursprungligt ska inte en växellåda rasa en vecka efter köp.
Handlaren försöker komma undan sitt ansvar. Självklart ska en såpass "ny" bil ha en växellåda som håller längre än en vecka.
least skrev:
volvovesjuttio skrev:Men med detta felet som man kan härleda till felkoderna från 2014 är det ganska uppenbart att så är fallet.
Även om inte felet skulle ha varit ursprungligt ska inte en växellåda rasa en vecka efter köp.
Handlaren försöker komma undan sitt ansvar. Självklart ska en såpass "ny" bil ha en växellåda som håller längre än en vecka.[/

Det är precis vad jag tycker också. Har tom mailat bilder på dom utskrivna felkoderna. Så kanske tar dom sitt förnuft till fånga när dom ser dessa.
Konsumentvägledaren jag hade möte med igår sa att "det här ett ett solklart fall" och detta är "omöjligt att förlora".
Men det är ju en utdragen process och det är det som är segt.
W.A.P.E. skrev:Köpte du en bil utan garanti från en bilhandlare? De brukar ju skicka med minst 3månader. Inte konstigt att han vägrar stå för de 50 lax det lär hamna på.
Detta är ju faran med att köpa bil där maskinskadegarantin inte finns pga milgräns.
Dock är det väl solklart att bilhandlaren ska ta kostnaden efter en vecka.

Dags o utfärda varning på powershift som rullat mycket verkar det som.
Nja... PS finns i flera olika utgåvor och versioner. Just den här lådan är dock nummerändrad ungefär till -13 års modell, så mellan raderna kan man väl läsa att 2011-2012 finns en högre risk för problem. En kompis bytte just en sån låda också, på 16k mil (till den nyare typen)

Men handlaren (vilken?) hoppas väl bara på att du kommer tröttna och bara ta det själv. Mitt tips är att kolla med en jurist eller _kunnig_ (inte lokala förståsejpåaren) och samla in allt som bara går i fakta och dokumentationsväg. Bättre att ligga ute med 50k i nåt år än att ge vort dom i morgon.
TommyP86 skrev:
W.A.P.E. skrev:Köpte du en bil utan garanti från en bilhandlare? De brukar ju skicka med minst 3månader. Inte konstigt att han vägrar stå för de 50 lax det lär hamna på.
Detta är ju faran med att köpa bil där maskinskadegarantin inte finns pga milgräns.

Nja... PS finns i flera olika utgåvor och versioner. Just den här lådan är dock nummerändrad ungefär till -13 års modell, så mellan raderna kan man väl läsa att 2011-2012 finns en högre risk för problem. En kompis bytte just en sån låda också, på 16k mil (till den nyare typen)

Men handlaren (vilken?) hoppas väl bara på att du kommer tröttna och bara ta det själv. Mitt tips är att kolla med en jurist eller _kunnig_ (inte lokala förståsejpåaren) och samla in allt som bara går i fakta och dokumentationsväg. Bättre att ligga ute med 50k i nåt år än att ge vort dom i morgon.
Börjar tycka att felet på bilen ligger lite på Volvo.
Eftersom felkoden som tyder på läckage har funnits sen 2014.
Och ändå har den slunkit igenom servicar.
Enligt dom Volvoverkstäder jag varit i kontakt med läser dom inte ut felkoder utan felmeddelande i bilen.
Och uppenbarligen har läckan varit så pass minimal att oljan har räckt fram tills nu.
Dessutom sa dom att tryckfall i växellådan kan givarna till felmeddelanden att inte fungera korrekt.
av least
Jag tycker du ska kontakta valfri auktoriserad Volvo-verkstad och be att få ta del av bilens service-historik. Då får du reda på var och närbilen har servats. Och självklart ingår det att läsa ut felkoder vid en service. Hur ska verkstaden annars kunna få extrajobb på det som hittas? :)
TommyP86 skrev:

Ah ok, en kollega bytte precis sin också, en 2012. Hur kan man se / ta reda på detta med förändringen?
av Cox
least skrev:Jag tycker du ska kontakta valfri auktoriserad Volvo-verkstad och be att få ta del av bilens service-historik. Då får du reda på var och närbilen har servats. Och självklart ingår det att läsa ut felkoder vid en service. Hur ska verkstaden annars kunna få extrajobb på det som hittas? :)
Dom flest Volvo verkstäder läser inga felkoder vid service tillhör nog ovanligheter att så sker !

Vet vilken givare du menar. Hade upp den för[…]

Om muttern lossnar får du haveri,dom fyra mi[…]

Volvo car UX

Om du har google automotive i bilen så f&ari[…]

Vi har en Subaru XV, samma som Outback men kortare[…]