Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

bubbzy skrev:Mycket riktigt så är högtalarna bak båda sidor stendöda...tagit loss och testat nu. När jag läser på numret på dem och slår in på bildelsbasen så verkar det inte finnas några dock så det är nog bara att hosta upp. Någon annanstans man kan leta?
Blocket, tradera m.m. Eller köp PS-högtalarna som kom efter dynaudio. Infästningen ser identisk ut och en annan medlem lyckades montera high perforamcne-element så ska nog gå bra. https://www.bildelsbasen.se/se-sv/OEM/8676891/
StefanN skrev:Verkar ligga på drygt 200$ så Volvo tar nog 2500-3000:- för en sån.
2200 kr/st i runda slängar fick jag höra på Volvo för ett år sedan.
mf135 skrev:Kostar en lödpenna o 1kr tenn att fixa högtalare i 90% av fallen
mf135 skrev:Det är nästan alltid den rörliga flätan som fått avbrott vid membranet eller anslutningsänden. En tennpärla räcker för att fixa det hela.
Jag provade plocka bort det jag vågade på min gamla trasiga högtalare men hittade inga synliga avbrott någonstans. Vad exakt är det jag ska tennpärla? Tror jag inte kom mig in till spolen men det som syntes var helt...
Jag har samma problem, frågade verkstan på bilia om vad det kunde bero på när bilen var på service och dem trodde på p-sensorerna.....vilket skulle kosta en del det med!
Sen dess har jag levt med det tickande ljudet :???:
Får väl hålla koll på bildelsbasen framöver!

Jag har på sista tiden hört ett klonkande ljud från bakvagnen vid farthinder och annan ojämn väg, kan det vara bussningarna bak som behöver bytas?
mf135 skrev:Det är nästan alltid den rörliga flätan som fått avbrott vid membranet eller anslutningsänden. En tennpärla räcker för att fixa det hela.
Ja berätta gärna mer exakt om lödningen...jag är inte helt bortkommen med en lödpenna så det ska jag nog kunna ordna om jag förstår var du menar @mf135 ?
Börja enkelt med ett 1,5V batteri på anslutningarna. Det ska knäppa till rätt rejält oberoende av polaritet. Gör det det så är nåt annat galet. Är det tyst så tar du ett par trådstumpar från 1,5v batteriet och testar längre in i högtalaren. Hittar du inget knäpp någonstans så kan du ha avbrott i själva talspolen. Den är jobbig att fixa på ett bra sätt (svår att centrera) så då får man nog ta den dyra lösningen. Dock, har båda lagt av så ska man nog vara försiktig med att koppla in nya för slutsteget kan ha hängt sig i en kraftig DC-offset som kommer att bränna nya också. Så kolla med nåt billigt först.
Nästa elbil från Volvo?

Jag gillar den utvändiga designen, lite kombi[…]

..Letade efter det idag men måste gå[…]

Ja det är bra poänger, nu har jag ju ial[…]

Packbox fræmre på vevaxel

Hej! Tænker byta kamrem/V.P på min V60[…]