Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Slasse
Lite OT: Hur ofta behandlar ni er klädsel? Enligt Volvo så ska man göra det "några gånger per år" men hur ser det ut i verkligheten? Jag tänkte själv göra det i samband med återbehandlingen av mitt Ditec-lager i vinter.
av Verdi
Just det, har kört 2100 mil och ej behandlat. Blir ett år gammal nu i månadsskiftet och skinnet(?) ser ok ut än så länge. Lite blankt på vissa håll på förarstolen men inte så det stör. Gör mig inget att det blir lite "patina".
Verdi skrev:Jag har sportstolarna i min XC70 Classic Sport och undrar om allt verkligen är äkta skinn?

Se här på exempel: https://www.blocket.se/vasterbotten/Vol ... ?ca=11&w=3

Det är bara sittdelen och ryggdelen som har struktur och känsla som skinn tycker jag. Det som går "runt" i ytterkanterna känns helt slätt, tunt och plastigt. Är det riktigt skinn det också?
Sits, rygg och nackstöd är skinn. Dvs allt man kommer i kontakt med när man sitter i stolen.
Resten är vinyl.
Vet inte om någon volvo någonsin haft skinn tex på baksidan av ryggstödet.
av eijo
Jag behandlar min vår och höst samtidigt som jag vaxar den. Smörjde klädseln genast när jag köpte den.

Ganska lite jobb om man gör det en gång i halvåret.

Nyskick än så länge och det var skinnklädseln i min V70 2012 också när jag sålde den.
Slänger in en fråga: lädret i min bil är lite småhårt, känns nästan lite pappigt i baksätet. Har nog inte smort det mer än en gång om året i min ägo. Förarstolens läder är ganska mjukt och följsamt, passagerarsätet är väl slätt men lite styvare och baksätet känns mysko. Men long story short, tror ni jag kan med regelbunden smörjning kan smörja tillbaka lädret till att bli mjukare, eller är skadan redan skedd? Eller blir lädret mindre följsamt om det inte används, oftast bara framsätena som används.
Slasse skrev:Lite OT: Hur ofta behandlar ni er klädsel? Enligt Volvo så ska man göra det "några gånger per år" men hur ser det ut i verkligheten? Jag tänkte själv göra det i samband med återbehandlingen av mitt Ditec-lager i vinter.
Fyra gånger om år har jag för mig jag läst någonstans, eller fått rekommenderat. Har för mig någon här på forumet berättade att de smorde skinnet på deras XC90 en gång i månaden, så bättre för ofta än för sällan antar jag. Minst en gång om året skulle jag säga, gärna 2-3 om man är mån om skicket. Misstänker att man kommer bättre undan med att slarva på en ny bil än på en äldre, vill åtminstone inbilla mig mitt tio år gamla läder tog mer stryk av att jag inte smorde det på ett år än vad lädret i en bekants nya bil gjorde på tre år.
Användarvisningsbild
av Urbis
Du kan absolut smörja upp skinnet. Gjorde det på förra bilen, XC90 som var 5 år 8000 mil ( hade nog aldrig blivit behandlad) när jag köpte den. Skinnet var hårt och på vissa ställen nästan torrsprickor. Smörjde många gånger under en helg för att mjuka upp och skydda så det inte sprack mer. Tyckte jag lyckades rätt bra, blev klart bättre och såg/kändes fint tills jag sålde den 10000 mil senare. Det är skönt att sitta på välvårdad skinnklädsel!
Transmissionsolja till M66

Hej, Frågan gäller en v70 2011, D3, ma[…]

När jag tänker efter så är de[…]

Dörrlås under vintern.

För två veckor sedan tvättade jag […]

Vet vilken givare du menar. Hade upp den för[…]