Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av apersson850
Med tiden blir mekanismen glappig, och då hänger torkarbladet ner på lacken i parkeringsläget. Jag flyttade upp min egen en spline, och sen sitter den rätt symmetriskt mellan höger och vänster kant.
Användarvisningsbild
av Slasse
Att inte Volvo har åtgärdat detta är ett mysterium. Jag tycker att det är mer regel än undantag att den hänger ner.
Användarvisningsbild
av Vojje
om mekanismen är så glappig att bladet hänger på plåten kan det inte vara mycket kvar av denna splines.
är det torkaren eller motorn som är problemet, eller båda?
hur är det med funktionen egentligen? Torkar den ordentligt?
det går väl knappast att köra bort 5 cm blötsnö...
Användarvisningsbild
av apersson850
Det är inte splinsen som glappar, det är längre in. Åtgärden att flytta torkaren fixar inte glappet, men det gör att glappet inte längre har någon betydelse. Det flyttar glappandets bottenläge så att det fortfarande är väl uppe på glaset, istället för att nå ner på lacken. I och med att svepet är en bra bit mindre än 180° gör detta inget. Torkaren går inte för långt på andra hållet ändå, utan torkar ganska symmetriskt mellan höger och vänster sida.
Användarvisningsbild
av 800serien
Slasse skrev:Att inte Volvo har åtgärdat detta är ett mysterium. Jag tycker att det är mer regel än undantag att den hänger ner.
Hur lyckades de från första början?

Jag måste dra mig till minnes om de har tillverkat några kombis tidigare...Hmm, jo nu kom jag ihåg. Volvo tillverkade faktiskt kombi-bilar långt före V70 II:s tid och om inte minnet sviker mig helt så hade inte dessa bilar detta problem. Fruktansvärt att bilar som tillverkades på en tid då ingen hade sett en smartphone eller ännu värre; då inte ens Internet fanns är bättre än en bil från nutiden på en så simpel sak som en bakrutetorkrare! :shock:
Användarvisningsbild
av apersson850
Det är förstås för att det inte fanns internet som få vet om ifall det krånglade tidigare.

Hängde minns jag dock inte att jag sett att de gjorde förr, men fastnat har de gjort allihop. Åtminstone alla jag har haft. Borde kanske dela och smörja upp den här i förebyggande syfte...
av Kimmen90
Hur har man lös kåpan. Hittade en typ av pinne under, gick givetvis sönder så fort jag nuddade den.
av mattish
Jag fick min justerad två veckor efter jag hämtat ut min v70 (ny 2013).
Mekanikern fick fixa det, hade kunnat gjort det själv, men var ändå på Volvo..
av Tottoman
Även torkararmens led börjar glappa efter ett tag. Jag köpte en ny för en hundring på Ebay efter att jag tröttnat på att "kugga om" armen på splinesen med jämna mellanrum.
av Slama
Kimmen90 skrev:Hur har man lös kåpan. Hittade en typ av pinne under, gick givetvis sönder så fort jag nuddade den.
Jag böjde till en spik så jag kom från insidan, tryckte runt lite till kåpan lossnade. Däremot hade själva armen satt sig så fick använda avdragre till det small och jag trodde jag drog sönder hela torkarmotorn men det gick bra och armen flyttades ett hack. Delningen gör tyvärr att det inte går att få armen vågrät men bätte att den torkar rutan än nere på lacken och far.

Du borde rimligen kunna testa att koppla ur ABS-mo[…]

Jag rengjorde givaren eller iallafall gallerspring[…]

Kan det vara så att det är problem med[…]