apersson850: Förstår. Grejen var den att jag skrev tidigare att D5 inte är av intresse då den är dyrast i drift och skatt. Jag tog endast med dieselmotorerna som är av var av intresse och tittade då även på D2 på grund av att den var mycket billig i skatt. Allt började ju med PSA 1.6 motorn som drogs med problem.
W.A.P.E.: Det stämmer, kollade nu på Polestar där det står AWD.
Är nu tillbaka efter en Karlstad tur och då blev det naturligt att åka inom Helmia och kika på utbudet och 2014 modellerna. Kollade även in XC60 och V60. Innan jag fortsätter V70 snacket – upptäckt lite nya saker – så vill jag säga att dessa Volvos är alldeles förträffliga. Vilken skillnad mot S/V40, S/V50, S60 och 70N. Volvo har verkligen klattrat på premium stegen. Och låt oss inte glömma S90, oj oj oj vilken inredning och känsla. Grattis Volvo, ni har vunnet hjärtat till en BMW kille.
Först och främst så har jag inte kört någon P3’a, jag har endast åkt med och tänkt; ”Tja, varför inte” och utgått därifrån, det kan man också göra, och nu när jag vet att jag får loss så pass att jag kan spara istället för att låna så kommer jag kunna införskaffa en av egna medlar om 1-1.5 år. Använder lite bredd på tiden då jag kan avvakta så att jag inte förhastar ett köp utan faktiskt hittar en som jag känner mig riktigt nöjd med.
Det första jag vill lägga till som bidrag till beslutet är den digitala instrumentering, jag bara måste ha den, i och med att man inte kan (successivt) installera den i 2012-13 så bara måste det bli en 2014 modell. Bonus är även den nya visuella looken.
Väldigt sköna säten, fint med elektrisk justering, mycket trevlig ratt, växelspaken, ergonomin överlag. Jag verkligen gillar känslan av uppdaterade V70. Dock ingen provtur i dag, säljare var upptagen, men det kommer.
Det andra jag vill lägga till är att då det är en 2014 så försvinner 5-cyl motorerna för min del då D5 är dyrare att äga än vad jag önskar, men det är inget illa. Medan jag är ute på blocket och kollar 2014 modellerna, D3 och D4, så upptäcker jag att D4’n på 163Hk (120kW) (D5204T3) finns tillsammans med D4’n på 181Hk (133kW) (D 4204T5).
Jag använder Volvo som källa för informationen:
https://www.media.volvocars.com/se/sv-s ... ifications
Så här ser det för 2014 D3 och D4 med bakgrund till informationen Volvo och Transportstyrelsen tillhandahåller samt att även D4 163Hk versionen finns detta år.
Reg.No: OOW 114
D3: D5204T7 – 5-cyl – 1984 cm³ (2.0 L) – 100kW-136Hk-350Nm - EURO 5b+ - skatt.Auto: 2302;-
Reg.No: OZP 328
D4: D5204T3 – 5-cyl – 1969 cm³ (2.0 L) – 120kW-163Hk-400Nm - EURO 5b+ - skatt.Auto: 2302;-
Reg.No: BMF 774 & BCF 381 – (Kollar två som kontroll)
D4: D4204T5 – 4-cyl – 1969 cm³ (2.0 L) – 133kW-181Hk-400Nm - EURO 6b – skatt.Auto: 1416;-
Ding ding ding, we have a winner. 2014 D4 133kW. :D
Denna motor är effektfull not att jag skippar optimering. Dessutom så finns inte Polestar för FWD på denna.
Ja jag känner till D4e (VEA) motorn som har den nya 8 stegs lådan. För övrigt samma effekt och skatt, dock så ska den enligt vissa växla lite smidigare, men kan inte se någon större skillnad.
Info och diskussion.
https://www.media.volvocars.com/se/sv-s ... de-teknik1
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 6&t=105061
Så, då är det klart. Jag vet vilken bil det blir och ser riktigt fram emot när jag plockar upp en.
Denna tråd var för mig en förundersökning tillsammans med dagens Helmia besök samt att kolla upp fakta omkring den nya D4 som sitter i 2014 modellen.
Tackar och bockar till alla som bidrog. Diskussionen kan så klart fortsätta.