Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av apersson850
Oneminde skrev:Tror inte jag hoppat över 5-cyl, se resonemang #4 - 2012 D3 ingår i den, läs mellan raderna
Jag ser inga D3 2,4-liters nämnda där. Inte mellan raderna heller.

Att det är låg släpvikt beror ju inte bara på motoreffekten. Fram kommer man någon gång, även med klen effekt/ton. Men kopplingen ska stå rycken i proven och så ska kylkapaciteten vara tillräcklig. Efter vad jag har läst har D2 delvis igensatta kylluftintag, för att förbättra aerodynamiken, och då får max släpvagnsvikt reduceras.
Användarvisningsbild
av W.A.P.E.
Du får inte 215hk / 440Nm på en D3/D4 5-cyl 2.0, det gäller 2.4 som sitter ihop med AWD.
Användarvisningsbild
av Urbis
Fin sammanställning! Skulle dock aldrig köpa en Volvo utan en "äkta"' Volvomotor.... Sen som tidigare inlägg, ge tusan i fultrim, skapar bara trassel!
av andersuw
Bara några korrigeringar på marginalen när det gäller den motor jag själv har: D4204T5. Den motorn har sekventiell dubbelturbo, inte enkelturbo. Och skatten är 1520 kr (inte 1676) med automatlåda om man som jag har den version som ej är miljöbilsklassad. Den miljöbilsklassade ligger aningen lägre. Vidare är D4 2013-2014 Euro 5, inte 4. Har inte systematiskt kollat om data är rätt i övrigt utan påpekar bara de fel jag genast kunde se. Men det kanske kan finnas skäl för dig att kolla uppgifter av den här typen en gång till.

Tilläggas kan att D4204T5 dök upp redan under modellåret 2014. Däremot finns ett par andra saker som skiljer MY 14 från MY -15. Från MY -15 finns ett nytt infotainmentsystem (Sensus Connect) samt under modellåret 2015 däcktrycksövervakning som standard, först i form av sensorer i hjulen (dTPMS) och sedan med hjälp av ABS-sensorerna (iTPMS).
Senast redigerad av 2 andersuw, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av Oneminde
andersuw skrev:Bara några korrigeringar på marginalen när det gäller den motor jag själv har: D4204T5. Den motorn har sekventiell dubbelturbo, inte enkelturbo. Och skatten är 1520 kr (inte 1676) med automatlåda om man som jag har den version som ej är miljöbilsklassad. Den miljöbilsklassade ligger aningen lägre. Vidare är D4 2013-2014 Euro 5, inte 4. Har inte systematiskt kollat om data är rätt i övrigt utan påpekar bara de fel jag genast kunde se. Men det kanske kan finnas skäl för dig att kolla uppgifter av den hör typen en gång till.
Tack för kommentaren. I huvudsak är det hämtat från Transportstyrelsen och Wiki. Wiki är väl den av dessa två som ska tas med en nypa salt. Bättre kanske vore att gå direkt till Volvo och kolla vidare hos Transportstyrelsen gällande skatter m.m.

Håller på med ett nytt inlägg, ska dubbelkolla motor spec etc innan jag publicerar.
Användarvisningsbild
av Oneminde
apersson850: Förstår. Grejen var den att jag skrev tidigare att D5 inte är av intresse då den är dyrast i drift och skatt. Jag tog endast med dieselmotorerna som är av var av intresse och tittade då även på D2 på grund av att den var mycket billig i skatt. Allt började ju med PSA 1.6 motorn som drogs med problem.

W.A.P.E.: Det stämmer, kollade nu på Polestar där det står AWD.

Är nu tillbaka efter en Karlstad tur och då blev det naturligt att åka inom Helmia och kika på utbudet och 2014 modellerna. Kollade även in XC60 och V60. Innan jag fortsätter V70 snacket – upptäckt lite nya saker – så vill jag säga att dessa Volvos är alldeles förträffliga. Vilken skillnad mot S/V40, S/V50, S60 och 70N. Volvo har verkligen klattrat på premium stegen. Och låt oss inte glömma S90, oj oj oj vilken inredning och känsla. Grattis Volvo, ni har vunnet hjärtat till en BMW kille.

Först och främst så har jag inte kört någon P3’a, jag har endast åkt med och tänkt; ”Tja, varför inte” och utgått därifrån, det kan man också göra, och nu när jag vet att jag får loss så pass att jag kan spara istället för att låna så kommer jag kunna införskaffa en av egna medlar om 1-1.5 år. Använder lite bredd på tiden då jag kan avvakta så att jag inte förhastar ett köp utan faktiskt hittar en som jag känner mig riktigt nöjd med.
Det första jag vill lägga till som bidrag till beslutet är den digitala instrumentering, jag bara måste ha den, i och med att man inte kan (successivt) installera den i 2012-13 så bara måste det bli en 2014 modell. Bonus är även den nya visuella looken.

Väldigt sköna säten, fint med elektrisk justering, mycket trevlig ratt, växelspaken, ergonomin överlag. Jag verkligen gillar känslan av uppdaterade V70. Dock ingen provtur i dag, säljare var upptagen, men det kommer.

Det andra jag vill lägga till är att då det är en 2014 så försvinner 5-cyl motorerna för min del då D5 är dyrare att äga än vad jag önskar, men det är inget illa. Medan jag är ute på blocket och kollar 2014 modellerna, D3 och D4, så upptäcker jag att D4’n på 163Hk (120kW) (D5204T3) finns tillsammans med D4’n på 181Hk (133kW) (D 4204T5).

Jag använder Volvo som källa för informationen:
https://www.media.volvocars.com/se/sv-s ... ifications

Så här ser det för 2014 D3 och D4 med bakgrund till informationen Volvo och Transportstyrelsen tillhandahåller samt att även D4 163Hk versionen finns detta år.

Reg.No: OOW 114
D3: D5204T7 – 5-cyl – 1984 cm³ (2.0 L) – 100kW-136Hk-350Nm - EURO 5b+ - skatt.Auto: 2302;-
Reg.No: OZP 328
D4: D5204T3 – 5-cyl – 1969 cm³ (2.0 L) – 120kW-163Hk-400Nm - EURO 5b+ - skatt.Auto: 2302;-
Reg.No: BMF 774 & BCF 381 – (Kollar två som kontroll)
D4: D4204T5 – 4-cyl – 1969 cm³ (2.0 L) – 133kW-181Hk-400Nm - EURO 6b – skatt.Auto: 1416;-

Ding ding ding, we have a winner. 2014 D4 133kW. :D

Denna motor är effektfull not att jag skippar optimering. Dessutom så finns inte Polestar för FWD på denna.

Ja jag känner till D4e (VEA) motorn som har den nya 8 stegs lådan. För övrigt samma effekt och skatt, dock så ska den enligt vissa växla lite smidigare, men kan inte se någon större skillnad.

Info och diskussion.
https://www.media.volvocars.com/se/sv-s ... de-teknik1

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 6&t=105061

Så, då är det klart. Jag vet vilken bil det blir och ser riktigt fram emot när jag plockar upp en.

Denna tråd var för mig en förundersökning tillsammans med dagens Helmia besök samt att kolla upp fakta omkring den nya D4 som sitter i 2014 modellen.

Tackar och bockar till alla som bidrog. Diskussionen kan så klart fortsätta.
Användarvisningsbild
av apersson850
Tänk på att lite skatt hit eller dit inte alls påverkar som värdeminskningen gör. Lätt att stirra sig blind på det som egentligen är mindre viktigt.
Användarvisningsbild
av Oneminde
apersson850 skrev:Tänk på att lite skatt hit eller dit inte alls påverkar som värdeminskningen gör. Lätt att stirra sig blind på det som egentligen är mindre viktigt.
Självklart är det så. Att jag kollar/diskuterar skatt är för att jag planerar att ha bilen i längre tid. Ju längre man har bilar ju mera ekonomiskt blir det. Alltså, sköter du service och drabbas minimalt med problem så är ägandet över tid mera ekonomiskt för att värdeminskningen minskar ju äldre bilen blir mot en relativt ny som i snitt förlorar 25% varje år (25% på värdet med tid ger ett utslag på mindre procent i realvärde.) - man kan säga att den sakta planar ut. Med andra or så kan du alltså få ut, fördelat på flera år, mer av att ta hand om samma bil mot att slarva och/eller byta ofta - naturligtvis så är detta ganska mycket teori som måste mätas mot realiteten och det är från fall till fall. Men genomsnittligt så är det så.

Som exempel blir det orimligt att mäta mitt handhavande kontra genomsnitts Svensson som är urkass. Bilen ska bara rulla, vätskor och filter byts så sällan som möjligt. Tvätt och polering/rekond är onödigt då bilen blir smutsig igen. Att vårda skinn i bilen är okänt koncept. Torkarblad sitter på och används tills att de upplöses av sig själva. Bromsbackar används till det är metall mot metall ... osv osv.
Själv gillar jag att pyssla med bilen jag äger, jag tycker genuint att det är trevligt att saker är så fräsch som möjligt.

Som exempel så har jag pratat med en polare om att köpa Hexis Bodyfence som jag ska täcka in hela bilen med, även 3M har en liknande film. För den som inte vet så är det en klar plastfilm som läggs på bilen. Finns lite filmer på youtube för den som vill se.

Bild

Hemsida: http://www.hexis-graphics.com/sv/produit/bodyfence/

25% konceptet av kvarstående summa blir i varje steg mindre kronor.
År 1. 100 000;- * 0.75 = 75 000;- kvar. Minskning på 25 000;-
År 2. 75 000;- * 0.75 = 56 250;- kvar. Minskning på 18 750;-
År 3. 56 250;- * 0.75 = 42 187;- kvar. Minskning på 14 063;-
osv ...
Uppgraderar man ofta, ja då får man ta större ekonomiska belastningar, så är det bara.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 9

Annars säljer blå varuhuset packningspa[…]

Nästa elbil från Volvo?

Dom som gärna vill ha Cross Country får[…]

Kontaktat polisen och Volvia. Önskar en ny ru[…]

B4b B4b,A modellen